Meterstanden
Hoe kunnen we je helpen?.
Waar kan ik mijn beginstanden zien?
Als je een conventionele meter hebt, dan hebben wij je gevraagd om je meterstanden door te geven bij de start van de levering. Als je dit hebt gedaan, dan hebben wij je een automatische bevestigingse-mail gestuurd met daarin de beginstanden.doorgegeven.
Heb jij een slimme meter?
Dan worden de beginstanden alleen op je jaar- of eindafrekening getoond bij standen en verbruik.
Waarom moet ik zo vaak mijn meterstanden doorgeven?
Je meterstanden vormen de basis voor je energierekening. Daarom werd voor je contract inging ook gevraagd om de standen. Na de eerste keer ontvang je jaarlijks een verzoek voor het opstellen van de jaarafrekening. We vragen ook om meterstanden bij een verhuizing en voor de eindafrekening. Het is belangrijk dat je de meterstanden snel na de oproep aan ons doorgeeft. Doe je dit niet dan moeten wij namelijk je verbruik schatten. Onze schatting kan afwijken van je daadwerkelijke verbruik. De geschatte bedragen zijn bindend. Het kan dan zijn dat je teveel aan ons moet betalen. Dat is jammer. Geef daarom snel na de oproep je meterstanden door.
Kan ik mijn meterstanden op later moment sturen?
Als je te lang wacht zullen wij een schatting moeten maken op basis van je gemiddelde jaarverbruik.
Ik heb onjuiste meterstanden doorgegeven, wat nu?
Gelukkig is dat geen probleem. Je kunt je meterstanden tot drie maanden nadat de e-mail is verstuurd nog aanpassen. Je kunt daarvoor per e-mail of telefonisch contact opnemen met de klantenservice.
Als de nieuwe standen invloed hebben op je voorschotbedrag of jaarrekening dan zullen we dit met verrekenen in een aparte correctierekening.
Ik heb een slimme meter, waarom moet ik dan toch mijn meterstanden doorgeven?
Het ons is niet gelukt om je meterstanden op afstand uit te lezen. Dit komt waarschijnlijk door een storing in je meter of omdat we geen toestemming hebben om je meter uit te lezen. Daarom heb je een e-mail ontvangen om je meterstanden door te geven.
Wat moet ik doen bij een storing in mijn slimme meter?
Je kunt 't best contact opnemen met je netbeheerder.
Je ontvangt geen Overzicht Energieverbruik
Omdat we je meterstanden niet konden uitlezen, ontvang je geen Overzicht Energieverbruik. Je ziet je energieverbruik ook niet terug in Mijn Coolblue Energie. Zodra we je meterstanden weer kunnen uitlezen, ontvang je weer verbruiksoverzichten.
Hoe geef ik mijn meterstanden door?
Via de link in de e-mail
Als je een e-mail van ons krijgt waarin we je verzoeken meterstanden door te geven, kun je dat doen door op de link in de email te klikken. Je wordt dan automatisch doorgelinkt naar de pagina waar je deze meterstanden kan doorgeven.
Waar kan ik mijn meterstanden vinden?
De gasmeter is vaak rechthoekig en herken je aan de kubieke meter (m3). Verwar hem niet met de watermeter, die zit meestal op een andere plek en heeft vaak een ronde klep. Bij de gasmeter geef je ook alleen de cijfers door, voor de komma. Dus niet het gedeelte in het rood.
Electra
- De traditionele draaistroommeter kent 1 of 2 telwerken, waarbij 2 het meest voorkomt. Dit vraagt dus om aandacht om de juiste meterstand bij normaaluren, en de juiste meterstand bij daluren door te geven.
- De elektronische verbruiksmeter kent soms wel tot 4 telwerken. Hiervan zijn 2 telwerken voor verbruik in normaaluren en daluren en de andere 2 telwerken zijn voor teruggeleverde energie in normaaluren en daluren. Afhankelijk van jouw specifieke situatie, wordt je gevraagd om 2 dan wel 4 meterstanden door te geven.
Let op: elektronische verbruiksmeters variëren in de manier waarop de meterstanden zichtbaar zijn. Sommige meters tonen 2 of meer standen, andere meters tonen slechts 1 stand waar middels een knop tussen verschillende standen gewisseld kan worden. De op afstand uitleesbare slimme meter werkt als een elektronische verbruiksmeter, maar dan aangevuld met een mogelijkheid deze vanaf afstand uit te lezen.
Kan ik mijn meterstanden in de portal zien?
Nee
Je meterstanden worden niet getoond in de portal.
Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?
Heb je een slimme meter?
Mooi! Deze lezen we automatisch uit op afstand, daar hoef je niets voor te doen. Alleen als de slimme meter niet uitleesbaar is vragen we je om je meterstanden door te geven.
Nieuw bij Coolblue Energie?
Dan krijg je automatisch een oproep om je meterstanden door te geven, we doen dit ongeveer 1 week voor de start van de levering. Dit doen we omdat de meterstanden die je met ons deelt het startpunt zijn om je verbruik te kunnen berekenen.
Meterstanden doorgeven voor je jaar of eindafrekening.
Nadat ongeveer een jaar is verstreken sinds de laatste meteropname, vragen we je om nieuwe meterstanden. Dit doen we zodat we het juiste verbruik kunnen berekenen. Te veel betaald? Dan krijg je geld teruggestort. Te weinig betaald? Dan vragen we je bij te betalen.
Meterstanden doorgeven bij verhuizing.
Om je verhuizing te kunnen registreren vragen wij om je meterstanden. Je krijgt dan een verzoek om de meterstanden in te vullen voor de woning die je verlaat. Dit doen wij voor het opstellen van de eindafrekening voor het oude adres. Ook vragen we om de meterstanden van je nieuwe woning, alsstartpunt van de meting voor je nieuwe woning.
Meterstanden doorgeven bij tariefswijzigingen
Vanuit de overheid zijn we verplicht om bij iedere tariefswijziging je meterstanden op te vragen. Tariefswijzigingen kunnen , bijvoorbeeld, wanneer jij variabele tarief hebt of bij een contract verlening.
Heb je nog vragen?
op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur