Financieel
Hoe kunnen we je helpen?.
Ik ben het niet eens met borg, wat moet ik doen?
Wanneer je je bij ons aanmeldt als klant, controleren we je betaalgedrag. Dit heet een kreditwaardigheidsonderzoek. In dit onderzoek controleert het bedrijf EDR Credit Services of je schuldenvrij bent. Coolblue heeft geen invloed op dit onderzoek. Heb je vragen over deze beoordeling? Ga dan naar de website van EDR.
Wanneer betaal ik mijn eerste termijnbedrag?
Bij Coolblue Energie betaal je vooraf. Dat betekent dat je je eerste termijnbedrag betaalt voordat we beginnen met leveren. Dit bedrag kan iets afwijken van je reguliere termijnbedrag omdat dit over een periode van langer dan een maand kan gaan. Je krijgt al snel een iDEAL betaalverzoek per mail voor je eerste factuur. Betaal uiterlijk 3 werkdagen voordat je contract begint.
Wanneer wordt het tegoed van mijn jaar- of eindafrekening uitbetaald?
Jaarafrekening
Je jaarrekening wordt 12 maanden na de start van de levering verstuurd en daarna telkens na 12 maanden. Op je jaarafrekening kun je het werkelijke verbruik van het afgelopen jaar inzien, evenals de betaalde voorschotbedragen. Je krijgt de jaarafrekening uiterlijk 6 weken nadat je de meterstanden voor de afrekening aan ons hebt doorgegeven. Als je geen meterstanden hebt doorgegeven dan zullen wij je jaarverbruik schatten, je ontvangt dan de jaarafrekening 6 weken na de laatste herinnering voor het doorgeven van de meterstanden.
Eindafrekening
Je krijgt van ons een eindafrekening als je verhuisd bent, of als je het contract beëindigd. Je krijgt de eindafrekening uiterlijk 6 weken nadat je je verhuizing (inclusief meterstanden) aan ons hebt doorgegeven of na beëindiging van het contract.
Op zowel de jaar- als de eindafrekening vindt een verrekening plaats tussen je termijnbedrag en het daadwerkelijke verbruik. Als je een te hoog termijnbedrag hebt betaald wordt het teveel betaalde teruggestort op je rekening. Wanneer je verbruik hoger is uitgevallen, krijg je een factuur voor het nog te betalen bedrag.
Waarom krijg ik een aanmaning terwijl ik via automatische incasso betaal?
Dit kan verschillende redenen hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je rekening is geblokkeerd voor incasso. Ook kan het zijn dat er onvoldoende saldo op je rekening stond op het moment van incasseren.
Het kan ook zijn dat je per ongeluk een verkeerd IBAN nummer hebt opgegeven.
Als geen van deze situaties van toepassing was, neem dan contact op met de klantenservice.
Je hoeft je verder geen zorgen te maken, als je de aanmaning gewoon betaalt op de manier die in de aanmaning staat (vergeet niet het betalingskenmerk te vermelden) dan verwerken wij deze alsnog. Doe dit wel snel, anders moeten we helaas incassokosten in rekening brengen.
Waarom ontvang ik twee verschillende energierekeningen?
Heb je binnen een maand twee energienota's ontvangen? Dit kan komen omdat Coolblue Energie en je vorige leverancier op een verschillend moment incasseren. Ook kan het zijn dat je nog een eindafrekening hebt ontvangen van je oude leverancier. Deze heeft namelijk twee maanden na beëindiging van het contract de tijd om de eindafrekening op te stellen.
Het is belangrijk dat je beide rekeningen betaalt. Op de eindafrekening van je vorige leverancier wordt namelijk het betaalde termijnbedrag verrekend met het daadwerkelijk verbruikte bedrag aan energie. Je betaalt dus nooit dubbel, al kan het wel vervelend zijn dat je twee rekeningen in één maand krijgt.
Hoe wordt mijn termijnbedrag berekend?
We berekenen je termijnbedrag op basis van je tarieven en het verbruik. Dit verschilt per situatie:
Nieuwe klant
Bij je aanmelding geef je je verbruik door. Verschilt dit veel van het verbruik uit het verleden? Dan passen wij het termijnbedrag daarop aan.
Bestaande klant
In Mijn Coolblue zie je welk termijnbedrag we adviseren op dit moment. Na je jaarrekening passen wij je termijnbedrag aan op het verbruik van het afgelopen jaar.
Moet ik borg betalen als ik klant wil worden bij Coolblue Energie?
De meeste klanten hoeven geen borg te betalen. Wanneer je je bij ons aanmeldt als klant, controleren we je betaalgedrag. Dit noem je een kredietwaardigheidsonderzoek. Het bedrijf EDR Credit Services helpt ons hiermee. Alle energieleveranciers doen dit. In het onderzoek controleren we of je schuldenvrij bent en of je jouw facturen bij andere bedrijven netjes betaalt. Heb je geen betaalachterstanden? Dan vragen we je niet om borg.
Als de uitslag van het onderzoek negatief is, ontvang je van ons een mail. Hierin vragen we je om een borg te betalen voordat je klant kunt worden. De borg is 3 keer je maandbedrag voor stroom en/of gas. Als je geen borg wil betalen, kan je geen klant worden. Je kunt dit aangeven in de mail die van ons ontvangt. Je ontvangt dan geen stroom en/of gas op de aangevraagde leverdatum.
Kan ik ook op een andere manier betalen?
Zeker! Je kunt ook met iDEAL of handmatige overschrijving betalen. Laat dit ons weten via de klantenservice.
Wanneer vindt de automatische incasso plaats?
Je krijgt na je aanmelding al snel een iDEAL betaalverzoek per mail voor je eerste factuur. Betaal uiterlijk twee werkdagen voordat je contract begint. Daarmee geef je ons toestemming automatisch te incasseren. Na je eerste iDEAL betaling, vindt de incasso van het maandelijkse termijnbedrag plaats rond de 27e dag voor de maand van levering. We brengen geen kosten in rekening voor de automatische incasso.
Ik kan de rekening niet betalen, wat kan ik doen?
Is het u niet gelukt om je energierekening op tijd te betalen? Dan hebt je een betalingsachterstand. Los dit snel op. Hoe langer je wacht, hoe hoger de kosten kunnen worden. De netbeheerder kan je uiteindelijk zelfs afsluiten, waardoor je geen stroom en gas meer krijgt.
Betalingsherinnering
Dit gebeurt niet zomaar. Coolblue Energie zal je altijd eerst een betalingsherinnering sturen. Heb je deze eerste betalingsherinnering ook niet op tijd betaald? Dan kunnen wij besluiten om de energielevering bij je te stoppen.
De eerste betalingsherinnering is altijd kosteloos. Voor volgende aanmaningen worden incassokosten in rekening gebracht. Die bedragen voor het versturen van de eerste aanmaning €15,-. Voor de tweede aanmaning worden de incassokosten verhoogd tot 15% van het verschuldigde bedrag, met een minimumbedrag van €40,-
Wat kan ik doen?
Neem contact met ons op om extra kosten en problemen te voorkomen. We bieden je de mogelijkheid een verzoek tot betalingsregeling aan te vragen. Je kunt dit verzoek indienen bij de klantenservice.
Het is belangrijk dat je dit snel doet. Je bent namelijk een contract met ons aangegaan. Daarin staat dat je verplicht bent om je rekeningen op tijd te betalen. En daarin staat ook binnen welke termijn je moet betalen.
Let op
Wij zijn niet verplicht om een betalingsregeling met je af te spreken.
Wanneer krijg ik mijn borg terug?
Heb je borg betaald bij je aanmelding als nieuwe klant bij Coolblue Energie? Je krijgt 'm terug als je het contract beëindigt of wanneer je overstapt naar een andere leverancier. Wanneer je alle rekeningen op tijd betaald hebt, verrekenen we de borg met je eindafrekening. Als er nog een bedrag overblijft, betalen we dit binnen 6 weken na het ontvangen van de eindafrekening aan je uit.
Hoe werkt de jaarafrekening?
Na 1 jaar maken we de balans op tussen je termijnbedragen en je werkelijke verbruik. Dit noemen we de jaarafrekening. Daaruit blijkt of je iets moet bijbetalen of dat je iets van ons terugkrijgt.
Hoe werkt de eindafrekening?
Ga je bij ons vertrekken? Jammer! Je krijgt dan wel nog een eindafrekening. Dit werkt op dezelfde manier als de jaarafrekening.
Ik heb mijn rekeningnummer gewijzigd. Waarom krijg ik een iDEAL betaalverzoek?
Je bevestigt de wijziging van je rekeningnummer door 1 keer het iDEAL betaalverzoek te betalen. Zo weten we zeker dat dit het juiste rekeningnummer is. We sturen het betaalverzoek bij de eerstvolgende betaling rond 21ste.
Wat betekent de nieuwe opzegvergoeding voor jou?
Wanneer je jouw energiecontract eerder opzegt dan de einddatum van het contract, dan betaal je een opzegvergoeding. Vanaf 1 juni 2023 gelden er nieuwe regels rondom deze opzegvergoeding. Deze nieuwe regels zijn van toepassing op contracten die vanaf 1 juni 2023 worden afgesloten. Deze nieuwe regeling is in lijn met Europese regels en beperkt het risico voor energieleveranciers. Het bedrag dat de leverancier misloopt, bepaalt wat je betaalt aan opzegvergoeding.
Hoe is de opzegvergoeding berekend?
We trekken de tarieven die je als nieuwe klant zou betalen af van de tarieven die je nu betaalt. Daarna vermenigvuldigen we dat bedrag met de energie die je zou verbruiken tot het eind van je contract. Meer informatie over de opzegvergoeding vind je op deze pagina.
Heb je nog vragen?
op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur