Dynamische Uurprijzen

Hoe kunnen we je helpen?.

Welk tarief krijg ik voor teruglevering?

Met je zonnepanelen kan je soms meer opwekken dan je op dat moment verbruikt. Het deel wat overblijft, lever je terug aan het elektriciteitsnet. Hiervoor krijg je hetzelfde uurtarief terug dat je zou betalen als je de stroom van het net zou gebruiken. Je ontvangt dus de geldende marktprijs, inkoopvergoeding en energiebelasting inclusief btw. We verrekenen de teruglevering bij de maandafrekening. Dat betekent dat je in augustus de vergoeding ontvangt voor de stroom die je in juli terugleverde.

Heeft dit je geholpen?
Bedankt voor je feedback

Hoe hoog is mijn terugleververgoeding?

Heb je na 12 maanden meer stroom teruggeleverd dan je verbruikt hebt? Over het overschot aan teruglevering ontvang je bij dynamische stroom de volumegewogen gemiddelde marktprijs. Je hebt geen recht op uitkering van belastingen want je kan voor dit overschot niet meer salderen (wegstrepen tegen verbruik). Deze belastingen hebben we gedurende de 12 maanden wel uitgekeerd op de maandnota. Dit verwerken en verrekenen we op de jaar- of eindnota.

Heeft dit je geholpen?
Bedankt voor je feedback

Kan ik bij een dynamisch energiecontract ook gas afnemen?

Ja, je kan op de aanmeldingspagina naast dynamische stroom kiezen uit 2 soorten gascontracten: variabel of 1 jaar vast.

Heeft dit je geholpen?
Bedankt voor je feedback

Wat is de looptijd van mijn contract?

Voor dynamische stroom is je contract voor onbepaalde tijd. Wel kan je op elk moment opzeggen zonder opzegvergoeding, mocht je toch iets anders willen. Heb je ook gas? Kijk dan op je leveringsovereenkomst. In het geval van variabel is de looptijd voor onbepaalde tijd, bij 1 jaar vast is de looptijd 1 jaar.

Heeft dit je geholpen?
Bedankt voor je feedback

Ik ga overstappen! Wat kan ik verwachten?

1. Bevestiging van je contract

Als je hebt gekozen voor een dynamische energiecontract, gaan we eerst je aanmelding verwerken. Je krijgt een bevestiging dat we je aanmelding aan het bekijken zijn. Zodra we dat gedaan hebben, ontvang je een mail met je leveringsovereenkomst. Hierin staat alle informatie over je contract, de voorwaarden en de bevestiging van de startdatum.

2. Uitlezen van je slimme meter

We gaan dubbelchecken dat je slimme meter werkt en dat we je uurverbruik kunnen uitlezen. Als dit niet lukt, sturen we je hier een berichtje over. Ook ontvang je een brief van je netbeheerder dat we je meterstanden gaan uitlezen.

3. Je oude energiecontract

We zeggen je energiecontract op bij je oude energieleverancier. Daar hoef je zelf niks voor te doen. Loopt je contract bij de oude energieleverancier nog voor een bepaalde tijd? Dan kun je alsnog bij ons terecht, maar het kan zijn dat je dan een opzegboete krijgt. Het is dus beter om je nieuwe contract in te laten gaan per einddatum van je oude contract.

Het kan zijn dat je van je oude energieleverancier nog geld krijgt, of juist nog moet betalen. Dit wordt verrekend op de eindafrekening van je oude leverancier. Je ontvangt na ongeveer 6 weken een eindafrekening van je oude leverancier.

  • Ben je al klant bij Coolblue Energie? Ook dan zeggen we je oude contract op, en krijg je een nieuw contract voor dynamische energie. Je krijgt voor je oude contract een eindafrekening toegestuurd zoals hierboven beschreven.

4. De eerste betaling

Als je alleen dynamische stroom bij ons afneemt, betaal je altijd achteraf. Als je bijvoorbeeld 15 september in levering gaat, dan vindt de eerste betaling van je maandbedrag plaats in oktober. Deze factuur ontvang je via de mail.

Als je ook gas bij ons afneemt, ontvang je na je aanmeldbevestiging gelijk je eerste termijnfactuur voor gas. Gas betaal je namelijk altijd vooruit. Het bedrag kan de eerste maand iets afwijken van je normale termijnbedrag omdat de eerste periode iets langer of korter kan zijn dan een reguliere maand.

  • Ook als je al klant bent bij Coolblue Energie betaal je het termijnbedrag van de eerste maand gas vooruit. Dit komt doordat je een nieuw contract bij ons hebt. Het kan dus zijn dat je ook voor je oude energiecontract al vooruit hebt betaald. Dit betalen we netjes aan je terug, beloofd.

5. Hoera! We gaan dynamische stroom leveren

Yes! Het is je startdatum, vanaf vandaag heb je dynamische uurprijzen voor stroom. Je ontvangt van ons de dag van tevoren een bevestigingsmail. Je kunt je verbruik en de dynamische stroomprijzen vanaf vandaag bekijken in de Coolblue App en in Mijn Coolblue.

Heeft dit je geholpen?
Bedankt voor je feedback

Wat is Dynamische Uurprijzen en wat heb ik daarvoor nodig?

Dynamische Uurprijzen is een contract met dynamische stroomprijzen. Je betaalt dan de uurprijs voor stroom. Die uurprijs is gebaseerd op de inkoopprijs van stroom op dat moment. Als er veel wind- en zonne-energie wordt opgewekt, is de uurprijs laag. Andersom kan hetzelfde: als er weinig wind- en zonne-energie wordt opgewekt, kan de uurprijs hoog zijn. Omdat de prijzen wisselen, kan je tot wel 25% besparen door je verbruik slim te timen.

Het enige wat je nodig hebt voor dynamische stroom is een slimme meter. Ontvang je van je huidige energieleverancier elke maand een overzicht van je verbruik? Dan heb je een slimme meter.

Heeft dit je geholpen?
Bedankt voor je feedback

Waar kan ik de dynamische prijs inzien?

Deze vind je in de laatste versie van de Coolblue App en op Mijn Coolblue onder ‘Coolblue Energie’. De uurtarieven worden een dag van tevoren om uiterlijk 14.30 uur beschikbaar gemaakt.

Heeft dit je geholpen?
Bedankt voor je feedback

Hoe werkt salderen bij dynamische stroom?

We salderen dynamische stroom op jaarbasis. Aan het eind van het jaar heb je recht op uitbetaling van de energiebelasting voor de stroom die je hebt teruggeleverd, tot een maximum van je verbruik van datzelfde jaar. Heb je bijvoorbeeld 2,000 kWh verbruikt, maar 2,500 kWh teruggeleverd aan het stroomnetwerk? Dan krijg je de belastingen terug tot 2,000 kWh.

Je uurtarief voor teruglevering is altijd gebaseerd op de marktprijs. Het kan dus zijn dat je gemiddeld een ander tarief ontvangt voor teruglevering dan dat je betaalt voor levering.

Heeft dit je geholpen?
Bedankt voor je feedback

Hoe werkt mijn maandbedrag?

Bij Dynamische Uurprijzen betaal je stroom altijd achteraf, op basis van je daadwerkelijke verbruik en de daadwerkelijke prijzen van de afgelopen maand. Dit bedrag kan dus per maand verschillen. Heb je ook gas? Voor gas betaal je elke maand een vast termijnbedrag, zoals je gewend bent.

Heeft dit je geholpen?
Bedankt voor je feedback

Hoe snel kan ik overstappen?

Je kan na 24 dagen overstappen. Heb je momenteel een vast contract met einddatum? Zorg er dan voor dat je de startdatum van je dynamische contract 1 dag na de afloop van je huidige contract zet. Zo voorkom je een boete van je oude energieleverancier.

Heeft dit je geholpen?
Bedankt voor je feedback

Moet ik iets regelen met mijn oude energieleverancier?

Wij zeggen je oude contract voor je op. Je hoeft dus niks te doen.

Heeft dit je geholpen?
Bedankt voor je feedback

Heb je nog vragen?

op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur