Contract en gegevens
Hoe kunnen we je helpen?.
Heb ik een vast of flexibel contract?
Dit staat in het contract wat je een paar dagen na je aanmelding van ons kreeg. Staat er geen einddatum in? Dan heb je een flexibel contract. Je vindt er wel variabele kosten, maar deze hangen af van je verbruik en niet de tarieven. Bij een vast contract blijven de tarieven altijd hetzelfde.
Hoe kies ik de startdatum van mijn contract?
Heb je een vast contract? Kies je startdatum 1 dag later dan de einddatum van dat contract.
Heb je een flexibel contract zonder einddatum? Dan kun je overstappen vanaf de eerst mogelijke datum. Dit is bij ons vanaf 24 dagen in de toekomst.
Het is niet erg als de startdatum een paar dagen later is dan de einddatum van je oude contract. Je hebt dan nog steeds stroom maar betaalt dan tijdelijk het variabele tarief.
Ik wil mijn gegevens wijzigen. Hoe doe ik dat?
Ga hiervoor naar mijn.coolblue-energie.nl of neem voor het wijzigen van je gegevens contact op met de klantenservice. Deze is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 09.00 en 17.00 uur, ook kun je een e-mail sturen.
Wanneer starten jullie met energie leveren?
De startdatum vind je in je contract. We starten minimaal 24 dagen na je aanmelding met leveren.
Je hebt bij je aanmelding aangegeven wanneer je wilt dat we starten met leveren. Was dit zo snel mogelijk? Dan starten we 24 dagen na je aanmelding. Dit geeft jou je wettelijke bedenktijd en ondertussen regelen wij jouw overstap.
Kan ik mijn contract annuleren?
Dat kan! Je annuleert jouw energiecontract binnen 14 dagen nadat je de bevestiging hebt ontvangen kosteloos. Bel hiervoor naar de klantenservice op nummer 088 888 04 03. Bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur.
Kan ik na de 14 dagen bedenktijd mijn contract nog annuleren?
Kosteloos annuleren is dan helaas niet meer mogelijk. Opzeggen kan wel, je betaalt dan een opzegvergoeding.
Wat moet ik doen als ik de opzegvergoeding niet wil betalen?
Dan annuleer je de aanvraag bij je nieuwe leverancier. Dit kan binnen 14 dagen nadat je van de nieuwe leverancier een leveringsovereenkomst hebt ontvangen. Zo blijf je klant bij Coolblue Energie en betaal je geen boete.
Wat is een opzegvergoeding?
Dit is een vergoeding die je betaalt als je overstapt voordat je vaste energiecontract afgelopen is. Je kunt het zien als een soort boete. Je betaalt de opzegvergoeding bij een vast contract. Bij een variabel of dynamisch contract betaal je geen opzegvergoeding.
Hoe wordt mijn huidige energiecontract opgezegd?
Wij zeggen je energiecontact voor je op, hier hoef je niets voor te doen.
Wordt mijn energiecontract stilzwijgend verlengd?
Coolblue Energie zal je contract nooit stilzwijgend verlengen. Voor het verstrijken van de looptijd sturen we je een transparant aanbod voor contractverlenging. Wij bieden je dan de keuze om het tarief weer voor een bepaalde periode vast te zetten of je contract voor onbepaalde tijd te verlengen tegen een variabele prijs. In het verlengingsaanbod wordt ook vermeld onder welke voorwaarden en tarieven je levering automatisch wordt voortgezet op het moment dat wij geen keuze of opzegging per einddatum contract van je hebben ontvangen. In dit geval heb je altijd een opzegtermijn van 30 dagen.
Leveren jullie ook met spoed?
Wij starten met leveren vanaf 24 dagen in de toekomst. Eerder is bij ons niet mogelijk. Dit geeft jou je wettelijke bedenktijd en ondertussen regelen wij je overstap.
Heb ik een opzegtermijn bij mijn oude contract?
Nee, als je een vast contract hebt kun je overstappen zodra die afloopt. Je kunt je nu al bij ons aanmelden voor de huidige tarieven. Kies dan als startdatum 1 dag later dan de einddatum van je oude contract.
Heb je een flexibel contract zonder einddatum? Houd dan rekening met een opzegtermijn van 30 dagen.
Wat gebeurt er als mijn contract afloopt?
Na de einddatum van je contract blijf je automatisch klant bij ons. Tenzij je hebt aangegeven dat je overstapt naar een andere leverancier natuurlijk. Je krijgt voor het einde van je contract een verlengaanbod van ons. Daarmee zet je opnieuw je tarieven vast voor een bepaalde tijd. Verleng je niet via ons verlengaanbod? Dan zetten we je contract na de einddatum om in een contract voor onbepaalde tijd, tegen de op dat moment geldende tarieven. We laten je dan voor het einde van je contract weten tegen welke tarieven we je contract verlengen. Daarbij heb je bij het variabele contract een opzegtermijn van 30 dagen.
Hoe wordt de opzegvergoeding berekend?
We trekken de tarieven die je als nieuwe klant zou betalen af van de tarieven die je nu betaalt. Daarna vermenigvuldigen we dat bedrag met de energie die je zou verbruiken tot het eind van je contract.
Dan hangt de opzegvergoeding af van hoelang je contract nog loopt.
Resterende looptijd & maximale opzegvergoeding per producten (gas/stroom):
Minder dan 1,5 jaar: € 50,-
1,5 tot 2 jaar: € 75,-
2 tot 2,5 jaar: € 100,-
Meer dan 2,5 jaar: € 125,-
Kan ik de startdatum van mijn contract aanpassen?
Ja, dit kan als je datum minimaal 24 dagen na je aanmelding is. Zorg wel dat de startdatum wel altijd begint nadat je oude contract is afgelopen. Zo voorkom je een boete bij je oude energieleverancier.
Hoe zet ik een contract over op een andere naam?
Als je het contract op een andere naam wilt laten zetten, bijvoorbeeld omdat het pand een nieuwe bewoner heeft, dan kun je het beste contact opnemen met de klantenservice. Er zijn namelijk veel uitzonderingen en voorwaarden waardoor we dat niet zomaar kunnen doen, zo moet je ons bijvoorbeeld opnieuw machtigen voor de incasso van het voorschotbedrag.
Waarom benadert mijn oude leverancier mij nog terwijl ik al een contract bij jullie heb afgesloten?
Wij kunnen je overstap pas doorgeven aan je oude leverancier als je nieuwe contract bij ons ingaat. Daarom kun je tot die datum nog een aanbod van je oude leverancier ontvangen. Dit betekent niet dat je kosteloos dit aanbod kan accepteren. Als je bedenktermijn van 14 dagen na je aanmelding bij ons al is verlopen, zijn hier kosten aan verbonden.
Een overlijden in de familie. Wat moet ik doen?
Allereerst onze welgemeende condoleances. De impact van een overlijden in je familie is niet alleen het verlies, ook de afhandeling daarna is heel ingrijpend. Voor het energiecontract zullen we je proberen zo soepel mogelijk te helpen.
In de algemene voorwaarden staat dat overlijden een ontbindende voorwaarde is. Je kunt het contract kosteloos opzeggen. Daarvoor hoef je alleen maar een email te sturen naar onze supportdesk met een kopie van de overlijdensakte en wij zullen per direct het contract stopzetten en de eindafrekening opmaken.
Eindafrekening opmaken?
Ja, met het stopzetten van het contract is nog niet alles geregeld. Wij zullen bij de beëindiging de eindafrekening opmaken aan de hand van de laatste meterstanden. Er kan dus teveel of te weinig betaald zijn en dat verschil kan in de nalatenschap afgewikkeld worden. Een sterfgeval in je familie is heftig in alle opzichten. We zullen je zo goed mogelijk adviseren als je vragen hebt.
Nog even dit…
Het energiecontract is aan het huis of appartement gekoppeld. Als het een huurhuis betreft is de datum van de beëindiging gelijktijdig met het einde van het huurcontract. Is het een koophuis dan is het aan te raden om het energiecontract pas bij verkoop en overdracht te beëindigen.
Ik ben overgestapt naar een andere leverancier, maar dat wil ik eigenlijk niet. Wat moet ik doen?
Ben je overgestapt naar een andere leverancier maar heb je spijt gekregen van je beslissing? Dan kun je de volgende stappen ondernemen.
Na het sluiten van een overeenkomst via telefoon, internet of straatverkoop heb je vaak een bedenktermijn. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd. Je hebt 14 dagen de tijd om de overeenkomst zonder opgaaf van redenen te ontbinden.
1. Neem eerst contact op met het nieuwe energiebedrijf
Je oude energiebedrijf moet een melding van het nieuwe energiebedrijf accepteren. Ga daarom met je klacht naar het nieuwe energiebedrijf. Vraag of ze het probleem voor je willen oplossen.
2. Maak bezwaar bij het energiebedrijf
Ben je niet tevreden over de reactie van het energiebedrijf? Dan moet je een bezwaar indienen. Wij raden je aan om eerst de algemene voorwaarden van het energiebedrijf te lezen. Hierin staat hoe je bezwaar kunt indienen en binnen welke termijn je dit moet doen. In het algemeen gaat een bezwaar indienen zo: je stuurt een aangetekende brief aan het energiebedrijf. Je hebt dan een bewijs dat je de brief hebt gestuurd. In de brief schrijf je de volgende informatie:
- Dat je niet wilt dat je wordt overgezet naar het nieuwe energiebedrijf. Of als je al bent overgezet: dat het energiebedrijf je terug moet zetten naar je oude energiebedrijf;
- Dat je de termijnbedragen van het nieuwe energiebedrijf niet gaat betalen omdat er volgens jou geen overeenkomst is;
- Wanneer je een reactie van het energiebedrijf wilt. Bijvoorbeeld binnen vier weken. Het energiebedrijf moet dan een beslissing nemen en die zo snel mogelijk aan je laten weten.
Stuur de brief ook naar je oude energiebedrijf. Zet in de brief dat het bedrijf geen eindafrekening moet sturen.
Bewaar kopieën van alle brieven die je stuurt. Schrijf de namen op van de mensen met wie je gesproken hebt. En wat je hebt afgesproken. Als je ongewenst overgestapt bent na een telefonisch verkoopgesprek, vraag dan of er bandopnames zijn en of je deze opnames kunt krijgen.
Kom ik zonder energie te zitten als mijn nieuwe contract een paar dagen later start dan mijn huidige contract?
Nee, ook dan heb je gewoon energie. Je betaalt dan tijdelijk het variabele tarief.
Heb je nog vragen?
op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur