Specialisten review van de Sony ZV-E 10

De Sony ZV-E 10 is een echte systeemcamera voor vloggers, gamers en online content makers. Het model beschikt over verschillende handige functies, zoals Product Showcase Setting, Slow&Quick video modus en een portret modus. Ik ga deze functies testen en vertel je wanneer je ze gebruikt. Ben je benieuwd wat ik van het product vind? Lees dan deze review.

Sony ZV-E 10 + 16-50mm f/3.5-5.6

24,2 megapixel APS-C sensor | 4K, 30fps
Adviesprijs 849,- 699,-
  • De camera voor vloggers, reisfanaten en product reviewers filmt in 4K resolutie voor een een hoge beeldkwaliteit.
  • Je neemt beelden op in Portrait Mode die meteen klaar zijn voor je social media kanalen, zoals Instagram en TikTok.
  • Laat producten zien in je video met de Product Showcase Setting, waarbij de camera snel scherpstelt op je product.
  • In Active Mode heeft de camera een crop, waardoor je beeldhoek kleiner wordt.

Eerste indruk van de Sony ZV-E 10

Het ontwerp van de systeemcamera past in het straatje van de Sony Alpha systeemcamera's. De camera heeft geen zoeker. Hierdoor is hij erg compact. Ook vind ik dat de body weinig weegt. Als ik hem met de 16-50mm lens op de meegeleverde grip plaats en vasthoud, voelt hij toch zwaarder. Ik weet niet of mijn arm dit een hele dag volhoudt, maar ik ben dan ook geen vlogger. Misschien is dit een kwestie van wennen. De lens is net als de camera erg compact.

Uitgebreide video mogelijkheden

Video mogelijkheden

Ik neem met deze systeemcamera gemakkelijk video's op. De Active Mode heeft een goede stabilisatie, waardoor ik uit de hand film zonder te veel schokken in mijn beelden. Als ik in beweging ben, zorgt de automatische exposure ervoor dat ik goed belicht blijf. Dit is handig als de lichtomstandigheden regelmatig veranderen tijdens het filmen. Ik hoef mijn instellingen niet aan te passen. Wat ik ook erg handig vind is de Q&S modus. Hierin selecteer ik een aantal frames per seconde van 1 tot 100.

Product Showcase setting

Product Showcase Setting

Over de Product Showcase Setting ben ik erg enthousiast. Ik ken deze functie van de ZV-1 Vlog en ook bij de ZV-E 10 werkt hij goed. De scherpstelling is nauwkeurig en de camera wisselt snel van scherpstelpunt. Als ik het product weghaal, pakt hij de scherpstelling op mijn gezicht direct terug. Deze functie is speciaal voor vloggers die producten reviewen. Bij de meeste camera's verkiest hij je gezicht boven een product. Met deze functie heb je daar geen last van.

Livestreamen tijdens een vergadering

Livestreamen

Heb je een digitale vergadering of deel je video's tijdens het gamen? Dan gebruik je de livestream functie van de ZV-E 10. Ik vind deze functie erg gebruiksvriendelijk. Om te verbinden met mijn laptop bijvoorbeeld, heb ik alleen een usb kabel nodig. Ik heb geen software of ander programma nodig. De kwaliteit van de camera is duidelijk beter dan die van mijn laptop. Als je een belangrijke zakelijke afspraak hebt, kom je goed voor de dag met deze beeldkwaliteit.

Eenvoudige bediening

Sony heeft de bediening van een aantal instellingen op de camera en grip eenvoudiger gemaakt. Dit maakt de bediening gemakkelijk en snel. Ik zet bijvoorbeeld met de C1 knop boven op de camera het bokeh effect op de achtergrond aan en uit. Daarnaast zit een knop waarmee ik wissel tussen foto, video en de S&Q functie. Dit vind ik handig als ik vlogs opneem. Ik hoef niet steeds mijn camera om te draaien om bij het menu te kunnen.

24,2 megapixel APS-C sensor | 4K, 30fps
Adviesprijs 849,- 699,-

Ik vind de Sony ZV-E 10 een veelzijdige systeemcamera. Hij heeft functies voor verschillende gebruikssituaties, of je nu vlogger bent of webinars geeft. Deze camera is een aanrader voor online content makers. Je stelt de Product Showcase Setting of Q&S modus eenvoudig in via de knoppen aan de bovenkant van de camera en op de grip. Houd er rekening mee dat de camera op de grip wat zwaarder aanvoelt, bijvoorbeeld als je lange vlogs opneemt uit de hand.

Manon Camera specialist.