Geschreven door Bart

Specialisten review van de Panasonic Lumix DC-S5

De Panasonic Lumix DC-S5 is een hybride full frame systeemcamera voor gevorderde foto- en videografen. Deze krachtige camera heeft een 24,2 megapixel sensor, waarmee je contrastrijke en heldere foto's maakt. Filmen doe je met deze camera in 4K kwaliteit met 60 frames per seconde. Zo maak je vloeiende videos. In deze review lees je uitgebreid wat ik van de Panasonic Lumix DC-S5 vind.

Panasonic Lumix DC-S5 niet meer verkrijgbaar

De Panasonic Lumix DC-S5 is helaas niet meer verkrijgbaar. In ons assortiment vind je andere Panasonic Lumix systeemcamera's, zoals de DC-GH6. Met deze camera maak je professionele foto's en video's.

Eerste indruk van de Panasonic Lumix DC-S5

Het eerste wat mij opvalt aan de camera is het robuuste ontwerp. De camera voelt stevig aan en ligt goed in de hand. Ik test de camera samen met de 20-60mm lens. Als ik die op de camera draai voelt de camera erg stabiel en in balans. De knoppen op de camera zijn overzichtelijk, waardoor ik de camera gemakkelijk instel. Dankzij het draai- en kantelbare touchscreen heb ik een goed overzicht van mijn kader tijdens het fotograferen. Daarnaast is het scherm handig bij het opnemen van vlogs.

Videokwaliteit

Ik vind de Lumix S5 een fijne camera om mee te filmen. Op het touchscreen zie ik duidelijk wat ik film. Allereerst test ik de 4K 60 fps resolutie. Deze beelden lopen vloeiend en bevatten veel details. Nu ben ik zelf fan van het maken van slow motion video's, dus probeer ik de camera ook uit in full hd resolutie met 120 frames per seconde. Deze beelden kan ik enorm vertragen. Hierdoor zie ik op beelden dingen gebeuren die ik normaal met het blote oog niet kan zien.

Fotokwaliteit

Fotograferen is mijn passie en dus ik ben erg benieuwd hoe deze camera fotografeert. Ik schiet in RAW kwaliteit, zodat er zoveel mogelijk informatie in mijn beeld wordt opgeslagen. De 24,2 megapixel resolutie is erg fijn en meer dan genoeg om mooie afdrukken van de te maken. De kleuren zijn helder en het beeld is scherp. Tijdens het nabewerken pas ik de belichting en kleurbalans probleemloos aan. Het dynamisch bereik is groot, waardoor ik over- enonderbelichte delen van de foto gemakkelijk bijwerk.

Autofocus

De autofocus van een camera maakt fotograferen of filmen een stuk gemakkelijker. Dat geldt ook voor de Lumix S5. Ik vind het belangrijk dat gezichten scherp ik beeld worden gebracht, dus ik schakel de mensen en dierenherkenning in. In deze stand verschijnt er een focuspunt op gezichten, als de camera deze herkent. Deze functie vind ik prettig werken. Met een tik op het scherm zet ik de focus op mijn model vast. Zo hoef ik me geen zorgen te maken over scherpte tijdens het fotograferen of filmen.

Handige functies

Als fotograaf ben ik erg te spreken over de hoge resolutiefunctie, waarbij de camera 8 foto's samenvoegt tot 1 foto van 96 megapixels. Deze foto's kan je écht groot afdrukken en in je woonkamer hangen. Een andere functie die voor mij onmisbaar is, is de 5 stops ingebouwde beeldstabilisatie. Hierdoor maak ik me geen zorgen om bewogen beelden als ik vanuit de hand fotografeer. Daarbij kan ik met een langere sluitertijd fotograferen, zodat ik in de avond ook met deze camera op pad kan.

0 reviews
Adviesprijs 1.999,- 1.799,-

De Lumix S5 is een krachtige systeemcamera waar zowel foto- als videografen mee uit de voeten kunnen. Voor fotografen springen de beeldkwaliteit en hoge resolutiefunctie eruit. Videografen maken gedetailleerde en vloeiende beelden, dankzij de 4K resolutie met 60 frames per seconde. Daarnaast zijn de autofocus en het klapbare touchscreen een pluspunt voor beide manieren van gebruik.

Bart
Bart Camera specialist.