Specialisten review van de Canon EOS R6

De Canon EOS R6 is een systeemcamera voor zowel gevorderde als professionele foto- en videografen. Hij beschikt over een enorme snelheid. Ik maak foto's met 20 frames per seconde en stel snel scherp op bewegende onderwerpen. Ook maak ik foto's in situaties met weinig licht. Je leest hier wat ik vind van deze full frame systeemcamera.

Canon EOS R6

Full frame CMOS sensor | 20 megapixels | 4K 60fps
2.560,- 2.469,-
  • Met de elektronische sluiter fotografeer je met maximaal 20 frames per seconde.
  • Je schiet scherpe foto's en vloeiende videobeelden uit de hand dankzij de 5 stops beeldstabilisatie.
  • Het autofocussysteem stelt extra nauwkeurig scherp dankzij de gezichts-, oog- en dierenherkenning.
  • Een interne flitser om je beelden te belichten in het donker ontbreekt.

Eerste indruk van de Canon EOS R6

Eerste indruk EOS R6

Als ik de camera voor het eerst in mijn hand houd, heb ik niet het idee dat ik een systeemcamera vastheb. Dit komt door het relatief grote formaat en ergonomische ontwerp. Systeemcamera's zijn niet altijd meer veel compacter dan spiegelreflexcamera's. Dit maakt dat de camera goed in mijn hand ligt en stevig aanvoelt. Wel merk ik dat de camera nog steeds een stuk lichter is. Zeker met de RF 50mm f/1.8 lens erop, waarmee ik hem test.

Snel fotograferen met elektronische sluiter

Elektronische sluiter EOS R6

De EOS R6 heeft een snelle DIGIC X processor. Ik fotografeer hierdoor met de elektronische sluiter met 20 frames per seconde. Dit maakt de camera ideaal voor sport- en actiefotografie. Ik moet wel wennen aan de stille sluiter. Het lijkt net of ik geen foto's maak. Dit is natuurlijk wel handig als je een evenement fotografeert, waarbij je geen afleiding wilt van geluiden. Met de mechanische sluiter fotografeer ik met 12 fps en hoor ik wel het sluitergeluid.

Hoge beeldkwaliteit

Beeldkwaliteit EOS R6

Door de grote full frame sensor met 20 megapixels maak ik scherpe foto's met de camera in een donkere ruimte. Het valt me op dat er weinig ruis te zien is in mijn foto's. Dankzij de ingebouwde beeldstabilisatie fotografeer en film ik beter uit de hand. Hij werkt samen met de beeldstabilisatie van de RF lenzen en compenseert dan tot 8 stops. Ook de video's zijn van hoge beeldkwaliteit. Ik film in 4K met 60 frames per seconde. Dit levert vloeiende videobeelden op.

Nauwkeurige en snelle autofocus

Autofocus EOS R6

Tijdens het fotograferen maak ik me geen zorgen over de scherpte van mijn onderwerp. De autofocus is heel nauwkeurig en herkent gezichten en ogen meteen. Zodra er iemand in beeld loopt, stelt de camera daarop scherp. Dit maakt het gemakkelijk om bijvoorbeeld mensen op straat te fotograferen. Ook voor portretfotografen is dit fijn. Naast mensen, herkent de camera dieren. Je stelt in het menu een voorkeur in voor mens of dier.

Veel bedieningsknoppen

Bediening EOS R6

Ik stel de camera gemakkelijk in met de 3 bedieningsknoppen. De camera heeft 3 draaiwielen voor het diafragma, de sluitertijd en de ISO waarde. Op die manier stem ik de instellingen gemakkelijk op elkaar af. Ik kies zelf welke instelling ik toeken aan welke knop. Zo pas ik de bediening aan mijn eigen voorkeur aan. Helaas heeft de camera geen schermpje aan de bovenkant waar ik mijn instellingen op aflees. Als je daaraan gewend bent, dan mis je dit bij de R6.

2.560,- 2.469,-

Als je een camera zoekt met snelheid, dan is de EOS R6 de camera voor jou. Door de snelle processor, elektronische sluiter en Dual Pixel autofocus leg je sporters, wilde dieren en andere bewegende onderwerpen haarscherp vast. Je fotografeert met maximaal 20 frames per seconde. De camera herkent mensen en dieren en stelt daar direct op scherp. Deze goede specificaties en de full frame sensor betekenen dat je inlevert op compactheid. Qua afmetingen gaat de R6 richting een spiegelreflexcamera.

Manon Camera specialist.