Specialisten review van de Nikon Z6

De Nikon Z6 is samen met de Nikon Z7 de eerste full frame systeemcamera van Nikon. Ik ben erg benieuwd hoe de Z6 presteert, daarom ga ik deze camera testen. In deze specialisten review lees je mijn bevindingen over onder andere het gebruiksgemak, de beeldkwaliteit, de snelheid en de belichting.

Nikon Z6 niet meer leverbaar

Nikon heeft een opvolger van de Z6 uitgebracht, namelijk de Z6 II. Deze systeemcamera heeft een grotere buffer en snellere processor, waardoor je veel foto's achter elkaar schiet. Video's neem je op in 4K resolutie met 60 frames per seconde.

Eerste indruk Z6

Wat me opvalt als ik de camera voor het eerst in mijn hand heb, is het gewicht. Voor een systeemcamera is de Z6 redelijk zwaar. Ondanks het hoge gewicht ligt de camera prettig in de hand, dit komt door het ergonomische ontwerp. Samen met de 24-70mm lens die ik erop heb zitten is de camera in balans. Het schermpje bovenop de camera lijkt me erg handig. Als je laag bij de grond fotografeert, zie je hoe de camera is ingesteld.

Gebruiksgemak

Gebruiksgemak

Met het kantelbare scherm fotografeer je vanuit diverse hoeken. Het scherm is niet horizontaal kantelbaar, waardoor je toch wat beperkt bent in je bewegingsvrijheid. Als je laag bij de grond fotografeert, zie je de camera instellingen op het schermpje bovenop de body. Dit vind ik zeker een pluspunt. Het instelwiel heeft een lock, zodat dit wiel niet zomaar draait, bijvoorbeeld in je tas. Maar als je vaak van instelling verandert is het gebruikelijk om de lock uit te zetten.

Dankzij de grote full frame sensor met 24,5 megapixels is de beeldkwaliteit van deze systeemcamera erg hoog. Als ik foto's maak zie ik veel details in mijn beeld, bijvoorbeeld van de stof van je kleding. Daarnaast vind ik de kleuren van de foto's erg helder. Je hebt weinig last van bewegingsonscherpte dankzij de beeldstabilisatie. Hierdoor fotografeer je tot 5 stops langzamer. Dit is handig als je op een donkere locatie bent en een langere sluitertijd nodig hebt.

Belichting

Belichting

Om goede foto's te maken in situaties met weinig licht, heb je een hoge ISO waarde nodig. De maximale ISO waarde van de Z6 is 51.200. Houd er rekening mee dat er meer ruis zichtbaar is in je foto als je de ISO waarde verhoogt. Dit gebeurt al bij een waarde vanaf ISO 1600. Door de eerder genoemde beeldstabilisatie fotografeer je uit de hand met langere sluitertijden. Hierdoor hoef je niet direct je ISO waarde te verhogen.

Scherpstelling

Scherpstelling

De camera bevat 273 scherpstelpunten die verspreid zijn over 90 procent van het beeld. Hiermee bepaal je nauwkeurig op welk deel van de foto je scherpstelt. Je bepaalt zelf de scherpstelsnelheid van de camera. Op die manier maak je creatieve opnames, zoals focus pulls. Als je graag snelle acties vastlegt, is deze camera geschikt voor jou. Je volgt met de snelle autofocus een bewegend onderwerp zoals een sporter.

Videofuncties

Filmen in 4K

Je filmt met de Nikon Z6 in 4K kwaliteit met 30 frames per seconde. Dit levert gedetailleerde videobeelden op. Als je slow motion video's op wilt nemen, kies je voor Full HD kwaliteit met 120 frames per seconde. Door dit hoge aantal fps blijft de kwaliteit hoog als je de opnames vertraagt. Het nadeel van deze camera is dat er geen externe microfoonaansluiting op zit. Hierdoor kun je de geluidskwaliteit van je video's niet verbeteren.

De Nikon Z6 is een stevige systeemcamera met een goede beeldkwaliteit dankzij de full frame sensor. Dit maakt de camera geschikt voor gevorderde en professionele fotografen. Het model is gebruiksvriendelijk vanwege het schermpje bovenop de camera. Hierop zie je snel de instellingen van de camera. Je maakt naast scherpe foto's ook gedetailleerde video's en slow motion opnames met de Z6. Voor videografen is het nadeel dat de camera geen externe microfoonaansluiting heeft om de geluidskwaliteit van je video's te verbeteren.

Manon Camera specialist.