Hoe los je foutmeldingen bij Siemens koffiemachines op?
Foutmeldingen oplossen
Hieronder vind je 3 manieren waarmee je de foutmeldingen op jouw Siemens koffiemachine oplost.
- Foutmelding: ‘apparaat moet afkoelen’.
- Foutmelding: ‘bonenreservoir vullen’.
- De melding ‘apparaat ontkalken’ herhaalt zich.
Foutmelding ‘apparaat moet afkoelen’
De koffiemachine is te lang achter elkaar gebruikt en is hierdoor oververhit geraakt. Zet dan het koffiezetapparaat uit met de aan/uit knop en haal de stekker uit het stopcontact. Wacht nu minstens 30 minuten voordat je de machine aanzet. Na 30 minuten moet de machine afgekoeld zijn.
Foutmelding ‘bonenreservoir vullen’
Hoewel je het bonenreservoir hebt gevuld, blijft de foutmelding ‘bonenreservoir vullen’ tonen. Dat komt doordat de bonen blijven hangen in het bonenreservoir en hierdoor niet bij het maalwerk komen. Zet de maalgraad fijner en tik zachtjes met je hand tegen het bonenreservoir, zodat de bonen in het maalwerk terechtkomen.
Werkt dit niet? Haal dan alle koffiebonen uit het reservoir. Gebruik hiervoor eventueel een stofzuiger. Maak het reservoir aan de binnenkant goed schoon met een droge doek. Mogelijk zijn de koffiebonen die je gebruikt te vet. Vul het bonenreservoir hierna met een ander merk of soort koffieboon.
Foutmelding ‘ontkalking’ herhaalt zich
Herhaalt de melding ‘apparaat ontkalken’ zich ook al heb je de koffiemachine laatst ontkalkt? Dan zit er te veel kalk in het water of de koffie uitloop zit verstopt. Gebruik voortaan een waterfilter om het kalk uit het kraanwater te filteren. Zorg dat het waterfilter op de juiste manier is bevestigd. Bekijk hiervoor de handleiding en vervang het waterfilter elke 3 maanden door een nieuwe.
Is het probleem nog niet opgelost? Dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de koffie uitloop. Pak een naald of een sateprikker en prik de gaatjes waar de koffie doorstroomt door. Nu moet het probleem opgelost zijn.