Affiliate F.A.Q.
Aanmelden
Hoe word ik Coolblue-partner?
- Meld je via onderstaande link aan voor het Coolblue affiliate programma. Ben je al actief voor het Recruitment of Zonnepanelen programma? Stuur ons dan een e-mail met je accountnaam zodat wij je account kunnen toevoegen aan het algemene affiliate programma.
Algemeen
Antwoorden op de meeste algemene vragen:
Wat is Partnerize?
- Partnerize is een systeem waar we gebruik van maken om je clicks, sales en commissie te kunnen registreren. Je kunt dit ook zelf doen door je aan te melden. Via dit systeem kan je heel gemakkelijk ons promotiemateriaal downloaden en op de voet volgen wat je resultaten zijn.
Moet ik ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel?
- Dat hoeft in principe niet. Alleen bij grote affiliate inkomsten moet je aangemeld zijn bij de Kamer van Koophandel.
Moet ik een website hebben om me aan te melden?
- Wij doen uitsluitend aan online affiliate marketing. Je hebt dus een website, app of een social media account nodig.
Mijn aanmelding is afgewezen. Waarom?
- Je aanmelding kan om verschillende redenen afgewezen worden. De meest voorkomende redenen hebben we voor je op 'n rijtje gezet in de mail die je voor deze afwijzing ontvangen hebt. Ben je het niet eens met onze beslissing of heb je geen mail ontvangen? Laat het ons weten, dan kunnen we samen kijken naar een oplossing.
Werken jullie met kortingscode en cashback websites?
- Nee. Sinds januari 2019 hebben we de samenwerking met kortingscode en cashback websites stopgezet.
Account
Kan ik een extra website toevoegen aan mijn account?
- Als je Coolblue met extra websites of social media accounts wilt promoten, moet je deze toevoegen aan je Partnerize account. Dat kan via Instellingen > Bedrijfsinstellingen > Website en databeheer. Aan de linkerkant vind je de websites waarmee je promotie voert. Je kan hier nieuwe websites of social media accounts aan toevoegen of inactieve websites en accounts verwijderen. Vergeet niet de wijziging op te slaan met de knop onderaan de pagina.
Kan ik mijn accountnaam wijzigen?
- Nee. Dit is helaas niet mogelijk.
Hebben jullie tips voor een goede accountnaam?
- Kies een accountnaam die je zelf kan onthouden. Je kunt alles kiezen wat je wilt. De naam van je zoon, je favoriete recept, je eigen naam, wij doen er niet moeilijk over.
Hoe kan ik mijn deelname aan het affiliate programma stopzetten?
- Stuur een korte e-mail naar affiliate@coolblue.nl. Dan regelen wij de rest!
Kan ik me afmelden voor de nieuwsbrief?
- Natuurlijk. Klik onderaan de mail op: "Meld je dan af" of reageer op de mail dat je geen mails meer wilt ontvangen. Dan zorgen wij ervoor dat je van de mailinglist wordt verwijderd.
Coolblue promoten
Is het mogelijk om exclusieve acties op te zetten?
- Ja! Daar staan we altijd voor open. Heb je zelf een idee voor een exclusieve actie? Je kunt ons altijd bellen of mailen om de mogelijkheden te bespreken. We doen ons best om je zo snel mogelijk een reactie te geven.
Werken jullie met generieke kortingscodes?
- Nee, wij hebben geen generieke kortingscodes. Hiermee kunnen we dus geen acties opzetten.
Mag ik content van Coolblue gebruiken?
- Je mag de inhoud van de website van Coolblue als inspiratie gebruiken, maar deze niet kopiëren. In onze feed vind je per product een afbeelding die je kunt gebruiken. Deze komt overeen met de eerste afbeelding op de productpagina. Ook kun je verwijzen naar onze YouTube-productfilmpjes. Voor aankleding van artikelen kun je via onderstaande link gebruik maken van rechtenvrije foto's uit onze Affiliate Beeldbank.
Banners
Waar vind ik de banners in het systeem?
- Banners maken we op maat. Druk hieronder op "Aanvraagformulier banners" en laat weten voor welke producttypes en welke formaten banners je wilt. Wij zorgen er voor dat je binnen enkele dagen de tags ontvangt. Om de tijd te overbruggen of voor het testen van de formaten, bieden we enkele image banners aan. Deze vind je onder het kopje "promotiematerialen" in je Partnerize account. Klik op het nummer in de kolom achter "banners". De banners verschijnen onder het schema.
Mag ik de banners zelf aanpassen?
- Nee, de banners zijn namelijk in de Coolblue-huisstijl. Het werkt alleen als we die overal consistent uitdragen. Als je de banner aanpast, vertrouwen de bezoekers van je site het misschien niet en zullen de clicks en conversies via de banner afnemen. Heb je speciale wensen voor formaten of teksten? Stuur ons dan een mailtje.
Product feeds
Welk scheidingsteken zit er in de productfeed?
- Het scheidingsteken in de feed is een komma.
Kan ik een productfeed krijgen voor een specifieke categorie?
- In de full feed kan je alle producttypes terugvinden. Mocht je toch behoefte hebben aan een losse feed met een bepaald producttype, dan kunnen we die voor je aanmaken.
Ik vind niet alle producten terug in de productfeed, hoe kan dat?
- Dit kan 2 redenen hebben. Het kan zijn dat een product niet meer op voorraad is of dat we het product uit de feed filteren, omdat we er niets op verdienen na aftrek van de commissie. We willen namelijk alleen producten promoten waar we allebei aan verdienen.
De productfeed werkt niet wanneer ik erop klik, hoe krijg ik toegang?
- Voor gebruik moet een productfeed worden geactiveerd. Dit doe je door de eerste keer op de download knop te klikken. Het duurt ongeveer 4 uur voordat deze gereed zijn. Na 4 uur kan je de feed downloaden en implementeren op je website. Als de feed een langere tijd niet is opgehaald, moet hij opnieuw worden geactiveerd.
Vergoedingen
Hoelang is een affiliate cookie geldig?
- Sinds 10 september 2020 zijn we overgegaan op commissies voor touchpoints via attributie. Een affiliate cookie is nu 56 dagen geldig.
Ontdubbelt Coolblue op andere kanalen?
- Nee, dat is met het nieuwe attributiemodel niet meer nodig. Je ontvangt een commissie voor jouw aandeel in de klantreis. Lees hieronder meer over ons nieuwe commissiemodel.
Krijg ik een vergoeding als ik mijn bezoeker verwijs naar een laptop en hij/zij koopt een stofzuiger?
- Ja, daar doen we niet moeilijk over. Je ontvangt uiteraard de vergoeding voor het product dat je verkoopt en dus niet de commissie van het product dat je promoot.
Ik heb zowel Nederlandse als Belgische en Duitse bezoekers op mijn website of social media account. Hoe werkt dit?
- Bij Coolblue hebben we een apart affiliate programma voor Nederland, België en Duitsland. Dat betekent dat we 3 verschillende tracking codes gebruiken. Bij een banner kun je er dus voor kiezen om één code te gebruiken. Je kunt ook een link naar een Nederlandse én een Belgische Coolblue-website plaatsen, bijvoorbeeld bij het schrijven van een productreview.
Krijg ik een vergoeding als ik Belgische bezoekers naar de Nederlandse website stuur?
- Ja, je ontvangt altijd commissie. Ongeacht de herkomst van de bezoeker of waar de conversie heeft plaatsgevonden.
Hoe is de commissie opgebouwd?
- Om altijd de scherpste commissie te kunnen geven, verschilt deze per productgroep.
Hoe komt het dat een order is afgewezen?
- Er zijn meerdere redenen waarom orders kunnen worden afgewezen. Zo kan de klant het product hebben geretourneerd of heeft hij niet betaald. Als een deel van de order wordt geretourneerd, maakt Partnerize automatisch een nieuwe order aan met hetzelfde ordernummer. Daarin vind je de producten die de klant wel heeft gehouden.
Wanneer worden de orders gekeurd?
- De orders worden binnen 30 dagen gekeurd.
Hoe kan ik een uitbetaling krijgen?
- De commissie wordt uitbetaald vanaf € 30,-. In Partnerize kan je zelf instellen wanneer je uitbetaald wilt worden. Dit kan vanaf een bepaald bedrag of op een vaste dag van de maand. Zorg ervoor dat je je betaalgegevens toevoegt aan je account. Dit kan onder het kopje betalingen.
Hoelang duurt het voordat ik een uitbetaling ontvang?
- De betalingen worden uitgevoerd vanuit Groot-Brittannië. Hierdoor kan het een werkdag extra duren. Staat het binnen een werkweek niet op je rekening? Neem dan even contact met ons op. Bij internationale betalingen wordt er geen rekening gehouden met BTW. Er wordt geen BTW uitbetaald over je commissies.
Attributiemodel
Wanneer gaat het nieuwe attributiemodel in?
- Op 10 september 2020.
Ik zie geen transacties van vandaag in mijn account. Klopt dat?
- Ja. Omdat we veel datapunten aan elkaar moeten knopen, kost dit wat meer tijd. De verkopen verschijnen 2 dagen later rond 12:00 in je account. De kliks blijven wel real-time inzichtelijk in je account.
Hoe werkt het?
- Samen met onze datapartner brengen we de complete klantreis van onze verkopen in kaart. Hierdoor kunnen we per touchpoint bepalen hoe belangrijk deze is geweest voor een aankoop. Deze waarde is belangrijk voor de commissie die je krijgt.
Hoe bepalen jullie de waarde per touchpoint?
- In ons attributiemodel gebruiken we het Shapley-model. Dit houdt in dat we allerlei verschillende klantreizen met elkaar vergelijken. We kijken wat de waarde van een bepaald kanaal is, in vergelijking met soortgelijke klantreizen zonder dat bepaalde kanaal. Via de Game-theorie wordt er daarna een aandeel toegewezen aan elk kanaal en aan iedere touchpoint.
Hoeveel krijg ik per verkoop?
- De vergoeding is afhankelijk van 3 elementen:
- de orderwaarde;
- het commissiepercentage dat voor de productgroep geldt;
- het aandeel in de totale klantreis.
- We hebben een commissie bepaald per producttype. Standaard ontvang je 2% commissie tenzij anders gedefinieerd. Bekijk hieronder het overzicht van commissies per producttype.
- Daarnaast is het aantal touchpoints binnen de klantreis belangrijk voor de waarde die je als publisher ontvangt. Hoe minder touchpoints bij de verkoop, hoe hoger jouw waarde en commissie.
- Zoals gewoonlijk krijg je een commissiepercentage over de orderwaarde. Het verschil is dat we dit vermenigvuldigen met het aandeel dat je hebt gehad in de klantreis. Dit aandeel ligt ergens tussen de 0 en 1. Als er meerdere touchpoints zijn geweest, ligt jouw aandeel dichter bij 0. Ben je het enige touchpoint geweest? Dan heb je een aandeel van 1.
Wat is het verschil met het oude beloningsmodel?
- In het oude beloningsmodel kreeg je alleen een vergoeding als je als laatste kanaal de bezoeker naar Coolblue had gestuurd. Dit noemen we de vergoeding op basis van last-click. Met het nieuwe model krijg je een waarde toegekend voor elk contactmoment binnen de klantreis en ontvang je altijd een vergoeding voor dat contactmoment.
- Je krijgt dus vaker een commissie dan hiervoor, wat een stuk eerlijker is. De nieuwe vergoeding is over het algemeen wel lager, omdat je ‘m deelt met andere publishers en kanalen.
Heeft het nieuwe beloningsmodel gevolgen voor mijn inkomsten?
- Jazeker, want het nieuwe beloningsmodel zorgt ervoor dat je vaker een commissie krijgt. Deze commissie deel je met andere betrokken partners. Hoe dit voor je uitpakt, hangt af van meerdere factoren. Bijvoorbeeld het type website of account dat je hebt, wat voor doelgroep je site bezoekt en hoeveel contact je bezoekers hebben gehad met andere websites of social media kanalen in hun online oriëntatietraject.
Kan ik inzicht krijgen waarop de vergoeding is gebaseerd?
- Ja, dat kan. Binnen de rapportage van het Partnerize platform kan je als vanouds alle informatie van een transactie terugvinden, met nu ook het aandeel dat je in de klantreis toegewezen hebt gekregen.
Om deze data te zien, klik je op een transactie in het rapportage dashboard. Onderaan het scherm verschijnt informatie over de desbetreffende bestelling en kan je via het ‘Kolom’-uitklap menu de opties ‘Share’ en ‘Orig Value’ selecteren.
- Share geeft de waarde aan die je hebt gehad in de klantreis. Dit is een getal tussen de 0 en 1.
- Orig Value geeft de orderwaarde weer van de complete bestelling.
- Daarnaast werken we met Partnerize samen om in de toekomst inzichtelijk te maken hoeveel andere affiliate touchpoints betrokken zijn geweest in de klantreis.
De orderwaarde in mijn rapportages lijken naar beneden te zijn gegaan?
- Dat klopt! Je ziet per bestelling de orderwaarde vermenigvuldigd met het aandeel die je toegewezen hebt gekregen bij de verkoop. Wil je de oorspronkelijke orderwaarde zien van een bestelling? Klik dan op een transactie in het rapportage dashboard. Onderaan het scherm verschijnt informatie over de desbetreffende bestelling en kan je via het ‘Kolom’-uitklap menu de opties ‘Share’ en ‘Orig Value’ selecteren.
- Share geeft de waarde aan die je hebt gehad in de klantreis. Dit is een getal tussen de 0 en 1.
- Orig Value geeft de orderwaarde weer van de complete bestelling. Value is het bedrag die je standaard ziet bij een bestelling en is het aandeel vermenigvuldigd met de oorspronkelijke orderwaarde.
Wordt er ontdubbeld op andere kanalen?
- Nee, dat is met het nieuwe attributiemodel niet meer nodig. Je ontvangt een commissie voor jouw aandeel in de klantreis.
Tot hoever kijkt het attributiemodel terug?
- Tot 28 dagen. Je ontvangt dus een vergoeding voor interacties die tot 28 dagen eerder hebben plaatsgevonden.
Blijft de keuringstermijn hetzelfde?
- Ja, het aanpassen van de cookietijd heeft geen invloed op de keuringstermijn. Deze blijft gewoon op 30 dagen staan.
Heb je nog overige vragen?
- Heb jij een vraag die nog niet beantwoord is? Neem dan contact met ons op via affiliate@coolblue.nl.