5 tips voor als internet op je Samsung smartphone niet werkt
Tips voor als je internet niet werkt
Er zijn verschillende oplossingen internetproblemen met je Samsung smartphone. Werk onderstaande tips van boven naar beneden af.
- Tip 1. Start opnieuw op.
- Tip 2. Update je smartphone.
- Tip 3. Reset je wifi router
- Tip 4. Test je simkaart
- Tip 5. Doe een harde reset.
Tip 1: start opnieuw op
Soms werkt internet weer als je jouw Samsung smartphone een soft reset geeft. Dit is hetzelfde als opnieuw opstarten. Volg hiervoor de volgende stappen:
- Houd de standby knop en de volume omlaag knop tegelijk ingedrukt.
- Laat weer los wanneer het toestel uitgaat.
- Zet het toestel weer aan door de standby knop ingedrukt te houden.
Tip 2: update je smartphone
Soms werkt het internet niet omdat je smartphone niet de nieuwste software heeft. Meestal zie je in het instellingenmenu een grote melding als er een update is. Toont deze melding niet? Doorloop dan onderstaande stappen en controleer of er een update beschikbaar is.
- Zorg dat je toestel voor minstens 60 procent opgeladen is. Leg de telefoon anders aan de lader.
- Ga naar Instellingen. Hier kom je door op het icoontje met het tandwiel te tikken.
- Scrol naar beneden en kies voor Software-update.
- Kies Downloaden en installeren. Je telefoon gaat nu op zoek naar eventuele nieuwe updates.
- Is er een nieuwe update beschikbaar? Tik dan op Nu installeren.
Tip 3: reset je wifi router
Heb je een probleem met je wifi? Dan kan het probleem ook in je wifi router zitten. In dat geval helpt een reset van je router. Dit doe je als volgt:
- Verwijder de internetkabel uit je router.
- Wacht minstens een minuut.
- Sluit de internetkabel weer aan op je router.
- De router start opnieuw op. Dit kan een paar minuten duren. Probeer hierna om je smartphone met wifi te verbinden.
Tip 4: test je simkaart
Het is mogelijk dat je toestel nog goed werkt, maar je simkaart niet meer. Voer de volgende stappen om uit te sluiten dat je simkaart de oorzaak is van dit probleem.
- Haal je eigen simkaart uit het toestel.
- Stop een andere simkaart in je toestel. Vraag bijvoorbeeld of je de simkaart iemand anders even mag lenen.
- Voer de pincode van deze simkaart in.
- Probeer iemand te bellen. Let op: heb je een simkaart van iemand anders geleend, dus dan kun je die persoon niet bellen.
- Schakel wifi uit en test of je internet hebt, bijvoorbeeld door iemand een Whatsapp-berichtje te sturen.
- Kun je bellen en wordt het bericht verzonden? Dan werkt je toestel wel, maar is je simkaart kapot. Vraag dan een nieuwe simkaart aan bij je provider.
Tip 5: doe een harde reset
Met een harde reset zet je jouw smartphone weer terug naar fabrieksinstellingen. Maak vooraf een back-up, want anders gaan je apps, foto's en bestanden verloren.
- Ga naar Instellingen.
- Kies voor Algemeen beheer.
- Tik op Resetten.
- Kies Fabrieksgegevens herstellen
In onderstaand artikel vind je een uitgebreid stappenplan voor het uitvoeren van een harde reset.