Geschreven door Jorn

Specialisten review van de Sony X90J tv

De X90J is één van de beste led-lcd televisies van Sony uit 2021. Dankzij het 10 bit paneel en de full array local dimming bekijk je beelden met een realistische kleurweergave en een krachtig contrast. Ik ging langs bij Sony om de tv te testen. In deze review lees je wat ik van de televisie vind en licht ik de belangrijkste eigenschappen uit.

Sony Bravia XR-55X90J

4K (UHD) | Smart tv: Google TV | 100 hertz
933,-
  • Dankzij het 10 bit scherm zie je een realistische kleurweergave en veel subtiele kleurtinten.
  • Door full array local dimming zie je weinig gloed om heldere delen van het beeld.
  • De slimme Cognitieve Processor XR analyseert en verbetert alle beelden die je kijkt.
  • Door de beperkte kijkhoek gaat de beeldkwlaiteit achteruit wanneer je schuin voor de tv zit.
  • Voor een krachtig en vol geluid heb je een losse soundbar nodig.

Eerste indruk van de X90J

Wanneer ik de X90J voor het eerst bekijk, merk ik meteen op dat het scherm op 2 erg slanke pootjes staat. Inmiddels is dit een herkenbare eigenschap van Sony televisies. Aan de achterkant van de tv zie ik 4 hdmi poorten, waarvan 2 hdmi versie 2.1 ondersteunen. Dit maakt de televisie aantrekkelijk voor gamers. Je ontvangt daarmee namelijk 4K beelden met een verversingssnelheid van 100 hertz van nieuwe spelcomputers. Zo zien games er gedetailleerd en vloeiend uit.

Breed kleurbereik en levendige kleuren

Kleurbereik en helderheid van de Sony X90J

De Sony X90J heeft een 10 bit scherm. Dat betekent dat de tv ruim een miljard kleuren weergeeft. Daardoor zie ik bijvoorbeeld allerlei subtiele tinten op een gele ballon wanneer ik beelden met HDR ondersteuning bekijk. Dat ziet er erg realistisch uit. De nieuwe Cognitive Processor XR herkent objecten in beeld en verbetert daarmee de kleurweergave. Felgekleurde ballonnen op de voorgrond komen helder in beeld, maar ook de blauwe lucht op de achtergrond ziet er daardoor levensecht uit.

Sterk contrast dankzij full array local dimming

Contrast van de Sony X90J televisie

De achtergrondverlichting van de X90J werkt met full array local dimming. Dat betekent dat er honderden led lampen individueel dimmen achter de donkere delen van het beeld. Op die manier is zwart beeld echt donker en hebben heldere objecten op een donkere achtergrond weinig gloed om zich heen. Een wit blikje dat door de lucht vliegt op een zwarte achtergrond ziet er erg helder uit, zonder dat het witte licht ver overloopt op het zwart.

Standaard kijkhoek

Kijkhoek van de Sony X90J

Wanneer ik schuin voor het scherm sta, merk ik dat de kijkhoek van de X90J niet erg breed is. Zo gaan het contrast, de helderheid en de kleuren achteruit en ziet het beeld er wat doffer uit. Bij normaal gebruik merk je hier weinig van. Wanneer je vaker met een grote groep tv kijkt of schuin voor je tv zit, is de beperkte kijkhoek wel een minpunt.

Prima geluid voor normaal gebruik

Geluid van de Sony X90J tv

De X90J heeft 4 speakers die samen een vermogen van 20 watt hebben. Aan de zijkant van het scherm zitten 2 tweeters die hoge tonen produceren. Een subwoofer ontbreekt, hoewel er aan de onderkant van het scherm wel 2 basreflex poorten zitten. Deze versterken de lage tonen van het geluid van de 2 onderste speakers. Hierdoor klinken films, series en muziek wat voller, maar voor een echt krachtig geluid raad ik wel een losse soundbar aan.

Simpel maar stijlvol ontwerp

Om het scherm zit een vrij dunne, glimmende rand. De achterkant van de tv is van kunststof en heeft een patroon met blokjes. Bij het installeren van de tv kies je tussen 2 posities voor de voetjes. Heb je een klein tv meubel? Dan zet je de pootjes dichter bij elkaar. Wanneer je de pootjes verder uit elkaar zet, heb je plek voor een soundbar onder het scherm. In beide posities zien de voetjes er slank uit en zijn ze nauwelijks zichtbaar wanneer je recht voor de tv zit.

Uitgebreid beeldvullend smart menu

Het bekende Android smart platform heeft een nieuwe versie: Google TV. Dit beeldvullende smart menu heeft een groot aanbod aan apps. De populairste apps zijn al geïnstalleerd, zoals Netflix, Disney+ en Amazon Prime Video. Google TV geeft je direct in het menu gepersonaliseerde suggesties, zoals je favoriete vlogger op YouTube. Sony biedt daarnaast een eigen streaming app, genaamd Bravia Core. Je kijkt hiermee naar honderden films van Sony en krijgt ook 5 gratis nieuwe titels naar keuze.

Grote, prettige afstandsbediening

Afstandsbediening van de Sony X90J tv

De afstandsbediening van de Sony X90J is redelijk lang en heeft veel knoppen. Toch werkt de besturing intuïtief, omdat de belangrijkste knoppen op het midden van de afstandsbediening zitten. Met de 4 sneltoetsen naar de populairste streaming apps kijk je binnen een handomdraai naar je favoriete content. Helaas heeft deze afstandsbediening geen verlichting achter de knoppen. De afstandsbedieningen van duurdere Sony televisies hebben dit wel.

933,-

Met de Sony X90J ben je verzekerd van heldere beelden met een realistische kleurweergave. Ik vind dat de full array local dimming erg precies is en een goed contrast geeft. Daardoor is deze tv erg geschikt voor het kijken van films en series met HDR ondersteuning. Voor een krachtig geluid bij die films en series raad ik wel een losse soundbar aan. Het geluid van de tv klinkt niet erg vol of ruimtelijk.

Jorn
Jorn Televisie specialist.