Geschreven door Maurits

Specialisten review van de Sony WH-1000XM4

De Sony WH-1000XM4 is de opvolger van de zeer succesvolle Sony WH-1000XM3. Sony heeft het beste van de voorganger behouden in dit nieuwe model, plus een aantal extra functies. In deze review lees je of de XM4 een goede opvolger is van de XM3.

Sony WH-1000XM4

Over ear | 30 uur batterijduur | Noise cancelling
249,-
  • Actieve noise cancelling dempt storende omgevingsgeluiden en ruis.
  • Wanneer je een gesprek met iemand aangaat, pauzeert de muziek en wordt omgevingsgeluid versterkt.
  • Met de Sony Headphones Connect app personaliseer je alle instellingen, waaronder het geluid via een equalizer.
  • De koptelefoon wordt zonder 6,3 mm adapter geleverd.

Eerste indruk van de Sony WH-1000XM4

Eerste indruk van de WH-1000XM4

Bij het uitpakken van de Sony WH-1000XM4 valt mij meteen op dat hij er vrijwel hetzelfde uitziet als de XM3. De doos, de accessoires, de beschermhoes en de koptelefoon zijn bijna niet te onderscheiden van zijn voorganger. Wanneer ik de koptelefoon vastpak en van dichterbij bekijk zie ik wel een aantal verschillen. Zo is de koptelefoon iets dunner qua formaat geworden en zit er meer ruimte binnenin de oorschelpen.

Noise cancelling koning

Noise cancelling testen

De noise cancelling van de XM4 maakt indruk. Ik durf met zekerheid te zeggen dat dit de beste noise cancelling is die ik ooit heb getest. Zowel de lage als hoge tonen worden goed gedempt en met muziek op, hoor ik niks meer van mijn omgeving. Ik hoor mijn handen niet over het toetsenbord gaan, het koffiezetapparaat hoor ik niet razen en zelfs stemmen in het openbaar vervoer dringen niet door mijn muziek heen.

Nadruk op de lage tonen

Geluid testen

Het geluid van de XM4 is vrijwel identiek aan die van de XM3. De lage tonen zijn nadrukkelijk aanwezig en daar houd ik van. De bas is niet alleen krachtig, maar ook diep. De ideale combinatie. Wanneer ik muziek luister die meer focust op de middelhoge tonen, zoals zang en vocalen, weet de koptelefoon mij ook te imponeren. Stemmen klinken kraakhelder en gedetailleerd en combineren goed met de andere tonen. Bij sommige muziek vind ik het fijn als de bas nóg krachtiger is, dus daarom download ik de Sony Headphones Connect app. Hier pas ik het geluid via een equalizer naar eigen smaak aan. Zo heb ik altijd het juiste geluid bij ieder nummer.

Automatisch op pauze

Muziek op pauze

De XM4 beschikt over een aantal nieuwe functies die ik erg handig vind. Zo zit er een zichtbare sensor in de linker oorschelp die doorheeft of je de koptelefoon op je hoofd hebt of niet. Wanneer ik de koptelefoon afzet gaat de muziek automatisch op pauze. Zet ik hem weer op, dan gaat de muziek verder. Het komt zeer zelden voor dat dit niet werkt, wat erg fijn is. En waar de XM3 niet over multipoint pairing beschikt, doet de XM4 dat wel. Hiermee koppel ik de koptelefoon aan 2 afspeelapparaten tegelijk, waardoor ik snel schakel tussen geluid op m’n telefoon en laptop.

Van muziek naar gesprek

Van muziek naar gesprek

Met de andere slimme functie van deze koptelefoon schakel ik automatisch over van muziek naar een gesprek. Wanneer ik begin met praten, wordt mijn muziek gedempt en omgevingsgeluid versterkt. Dit is vooral handig op straat en het werkt heel goed. Alleen gebeurt dit ook als ik begin mee te zingen met een nummer. Gelukkig kan ik de functie uitzetten via de Sony Headphones Connect app, zodat ik thuis mee kan blijven schreeuwen met mijn favoriete nummers.

Hoog draagcomfort

Hoog draagcomfort

Het fijnste aan het draagcomfort van de XM4 zijn de diepe oorschelpen. Deze zijn dieper dan bij de XM3, waardoor mijn oren meer ruimte hebben tijdens muziek luisteren. De koptelefoon zit dankzij het zachte leer urenlang lekker op m’n hoofd.

Conlusie

249,-

De Sony WH-1000XM4 is een waardige opvolger van de Sony WH-1000XM3. Sony heeft het beste van de voorganger gepakt en op een aantal fronten verbeterd. Zo is de noise cancelling subliem, waardoor ik tijdens het luisteren naar muziek niets van mijn omgeving hoor. Daarnaast is de geluidskwaliteit weer om van te smullen.

Maurits
Maurits Audio specialist.