Specialisten review van de Sony CyberShot DSC-RX100 VII

Als je op zoek bent naar een kleine camera die gedetailleerde foto's maakt, is de Sony Cybershot DSC-RX100 VII misschien wel wat voor jou. Het ontwerp is hetzelfde als de andere compact camera's uit de RX100 serie. Ik heb de camera voor je getest en je leest hieronder mijn bevindingen. Dit helpt jou bij het maken van je keuze.

Sony CyberShot DSC-RX100 VII

Type beeldsensor: 1" | Effectief aantal megapixels: 20 - 25 MP | Beeldstabilisatie: Ja
1.229,-
tijdelijk uitverkocht

• Je maakt gedetailleerde foto's met de lichtsterke 1 inch sensor.
  • Met de diafragmaring pas je gemakkelijk het diafragma aan tijdens het fotograferen.
  • Dankzij kantelbare scherm neem je gemakkelijk vlogs op.

• Als je grote handen hebt, ligt het compacte ontwerp minder prettig in de hand.

De camera heeft hetzelfde ontwerp als zijn voorgangers. Door het compacte formaat, vind ik de camera minder goed in de hand liggen. Het voordeel van de kleine camera, is dat je hem gemakkelijk in je jaszak stopt. Het model beschikt over een 180 graden kantelbaar scherm, waardoor je gemakkelijk selfies en vlogs maakt. Daarnaast gebruik je de viewfinder aan de linkerkant van de camera. Omdat ikzelf met mijn linkeroog door de zoeker kijk, zit de camera een beetje in de weg.

Gedetailleerde foto's en video's

Gedetailleerde foto's

Met de geavanceerde 1 inch sensor maak je gedetailleerde foto's en video's. Doordat de sensor lichtsterk is, gebruik je de camera op locaties waar weinig licht is, zoals een dichtbegroeid bos. De texturen van onderwerpen zijn goed zichtbaar op de beelden. Als je inzoomt op de foto's zijn de pixels wel zichtbaar. Video's neem je op in 4K resolutie. Je maakt ook eenvoudig vlogs met het 180 graden kantelbare scherm. Via het touchscreen stel je gemakkelijk scherp op jezelf.

Eenvoudige bediening met diafragmaring

Bediening via diafragmaring

Wat ik erg fijn vind van de RX100 VII is de diafragmaring op de lens. Hiermee stel je snel en gemakkelijk het diafragma in als je in de handmatige modus fotografeert. Om de sluitertijd aan te passen, draai je aan het wieltje naast het scherm. Ik vind het een nadeel dat de camera geen touchscreen heeft om instellingen aan te passen. Je kunt alleen een scherpstelpunt kiezen door op het scherm te tikken.

Groot zoombereik van 24-200mm

Groot zoombereik

Je legt verschillende onderwerpen vast dankzij het grote zoombereik van deze compact camera. Door de optische zoom, waarbij de lens uitschuift, verlies je geen beeldkwaliteit tijdens het inzoomen. Zo maak je bijvoorbeeld landschapsfoto's, maar ook macrofoto's van bloemen en insecten. Als je bewegende onderwerpen wilt fotograferen, gebruik je de burst modus. Je kiest zelf het aantal frames per seconde: 90, 60 of 30. Deze beelden worden samengevoegd tot 7 scherpe foto's. Zowel JPEG als RAW bestanden worden ondersteund in deze modus.

Actiemomenten scherp vastleggen

Actiemomenten scherp vastleggen

De camera heeft een snel autofocussysteem met Eye AF. Dit is vooral handig als je vaak portretfoto's maakt. Ik fotografeerde een collega en het dichtstbijzijnde oog werd direct scherp. Dit kun je zelf eventueel veranderen door op het andere oog te tikken. Deze functie werkt niet alleen bij mensen, maar ook bij dieren. Als je onderwerp beweegt, volgt het scherpstelsysteem je onderwerp nauwkeurig dankzij Real-time Tracking. Zo fotografeer je bijvoorbeeld een sporter of dier.

1.229,-
tijdelijk uitverkocht

Ik vind de diafragmaring een groot pluspunt van de camera. Dit maakt de camera gemakkelijk in de bediening als je de instellingen handmatig aanpast. Dankzij het kantelbare scherm en de externe microfoonaansluiting is de camera geschikt om professioneel uitziende vlogs op te nemen. Het compacte ontwerp vind ik minder prettig in de hand liggen. De camera heeft ook geen ergonomisch design. Over de beeldkwaliteit ben ik positief. Je ziet veel details, als je gaat inzoomen worden de pixels echter zichtbaar.

Manon Camera specialist.