Geschreven door Jorn

Specialisten review van de LG QNED816 (2023)

De LG QNED816 is LG's basis QNED televisie van 2023. Deze tv heeft dankzij de quantum dot én NanoCell technieken een levendige kleurweergave. Ik ging langs bij LG om dit in het echt te zien. In deze review lees je wat ik van de tv vond en licht ik de belangrijkste eigenschappen uit.

LG 55QNED816RE (2023)

4K (UHD) | Smart tv: WebOS | 100 Hz
843,-
  • De QNED techniek zorgt voor levendige, heldere kleuren.
  • Dankzij het 10 bit HDR scherm zie je ook subtiele kleurtinten duidelijk in beeld.
  • Het WebOS smart platform biedt een groot assortiment aan streaming apps in een overzichtelijk menu.
  • Door de edge lit local dimming zijn zwarte delen van het beeld niet altijd echt zwart.
  • Omdat een subwoofer ontbreekt, hoor je lagere tonen minder goed tijdens bijvoorbeeld een actiefilm.

Eerste indruk van de LG QNED816

Eerste indruk van de LG QNED816

De LG QNED816 heeft een verrassend hoge helderheid. Ik zie meteen dat daardoor ook felle kleuren erg duidelijk overkomen. Zo zie ik een blauwe lucht die intens in beeld komt. Gelukkig zie ik in deze felle kleuren ook genoeg kleurdetails. Die blauwe lucht heeft niet één of 2, maar ontelbare subtiele tinten blauw. Hierdoor zie ik geen strepen in de overgangen tussen kleuren en zien kleurrijke beelden er realistisch uit.

Felle kleuren en hoge helderheid

Helderheid en kleuren van de LG QNED816

De QNED techniek combineert quantum dots en de NanoCell techniek. Hierdoor zijn warme kleuren als rood, maar ook koudere kleuren zoals blauw helder en levendig. Felle kleuren vallen hierdoor erg op. Zo zie ik in een beeld met verschillende bloemen allerlei kleuren die echt van het scherm spatten. Het 10 bit scherm toont 1 miljard kleuren. Zo zie ik alle subtiele tinten, zoals in de schaduwen van een roze bloem. De witte achtergrond valt hierbij niet weg tussen de felle kleuren, maar ziet er helder uit.

Goed contrast, soms blooming

Contrast en zwartwaarden van de LG QNED816

Terwijl de andere QNED tv uit 2023, de QNED866, mini-led local dimming heeft, gebruikt deze QNED816 een minder goede techniek. Het scherm wordt verlicht door led lampen aan de randen van het scherm. Hierdoor stuurt de tv de achtergrondverlichting niet heel precies aan en zijn donkere beelden soms flets. Wanneer ik bijvoorbeeld een beeld met een lampje op een zwarte achtergrond bekijk, zie ik om het licht een beetje grijze gloed. Hierdoor komen bijvoorbeeld donkere scènes in een film niet altijd realistisch in beeld.

Goede kijkhoek voor ruimere kamers

Kijkhoek van de LG QNED816

De QNED816 heeft een IPS scherm. Dit scherm zorgt voor een iets minder sterk contrast, maar verbetert wel de kijkhoek. Wanneer ik schuin voor het scherm sta, zie ik dat het contrast en de kleurweergave hetzelfde blijven. Wanneer ik bijna naast de tv sta, gaat de beeldkwaliteit wel iets achteruit. Deze kijkhoek is een voordeel wanneer je een brede hoekbank hebt en vaak met meerdere personen tv kijkt. Zo ziet iedereen dezelfde beeldkwaliteit.

Prima geluid voor live televisie

Geluidskwaliteit van de LG QNED816

De QNED816 heeft zelf 2 speakers en geen subwoofer. Hierdoor klinkt het geluid niet echt vol en krachtig. Lage tonen tijdens bijvoorbeeld een explosie in een actiefilm hoor ik niet duidelijk. Wanneer ik een talkshow kijk, klinkt de stem van de presentator wel helder. Daarom is het geluid van deze tv geschikt voor wanneer je vooral live televisie kijkt. Kijk je ook graag films en series? Dan raad ik zeker een externe soundbar aan voor krachtiger en ruimtelijker geluid.

Simpel, maar stevig ontwerp

Ontwerp van de LG QNED816

Deze QNED tv ziet er bijna hetzelfde uit als voorgaande jaren, met één grote verandering. De voet is een strakke, stalen plaat in het midden onder het scherm, in plaats van de brede halve maan die LG al jaren gebruikte. Ik vind dat dit ontwerp er stijlvoller uitziet, maar het staat ook erg stevig. Als ik licht op het scherm druk, wankelt de tv niet. Zo zet je de tv gerust op een kleiner meubel, ook wanneer het een groot scherm is.

Prettige Magic Remote

Magic Remote afstandsbediening van de LG QNED816

De afstandsbediening van de hele LG tv line-up van 2023 is ook dit jaar weer de Magic Remote. Vorig jaar kreeg deze afstandsbediening een kleine make-over, maar nu ziet hij er nog steeds hetzelfde uit. Dat is geen probleem, want ik vind de Magic Remote nog steeds een prettige afstandsbediening. Wanneer je hem op het scherm richt, verschijnt er een cursor in beeld. Hiermee navigeer je met eenvoudige bewegingen door de menu's.

Nieuw en uitgebreid smart menu

WebOS smart menu van de LG QNED816

Het nieuwe WebOS 6.0 lijkt op de vorige versie, maar deze versie van het smart menu heeft een nieuwe functie. Je kiest namelijk gemakkelijk gebruikersprofielen. Wil je bijvoorbeeld gamen? Open dan het game menu en je ziet je aangesloten spelcomputers en alle instellingen die handig zijn voor gamers. Verder zie je op het beginscherm nog steeds alle bekende streaming apps, zoals Netflix, Amazon Prime Video en Disney+.

4K (UHD) | Smart tv: WebOS | 100 Hz
843,-

De QNED816 is één van LG's basis tv's die toch erg heldere, kleurrijke beelden toont. Daarom is de tv geschikt wanneer je vaak live tv kijkt en af en toe een film of serie. Het contrast is niet erg sterk en het geluid niet erg vol, waardoor de tv minder geschikt is als je vaak naar films of series kijkt. De afstandsbediening en het smart menu zijn wel erg gebruiksvriendelijk.

Jorn
Jorn Televisie specialist.