Geschreven door Nina

Specialisten review van de Fujifilm X100VI

De Fujifilm X100VI is de opvolger van de populaire Fujifilm X100V. Zijn voorganger staat bekend om het retro ontwerp en de ingebouwde Film Simulations, die een bijzonder effect aan je foto's geven. De X100VI heeft dezelfde functies en een verbeterde, grotere beeldsensor. Hierdoor zie je nog meer details in je foto's. In deze review lees je wat ik van de Fujifilm X100VI vind.

Fujifilm X100VI

0 reviews
1.799,-
tijdelijk uitverkocht
  • De camera heeft een grote 40 megapixel APS-C beeldsensor, waardoor je foto's veel details hebben.
  • Dankzij de beeldstabilisatie en het grote diafragma van f/2.0 maak je heldere foto's bij weinig licht.
  • Met de ingebouwde Film Simulations lijkt het alsof je op een ouderwets rolletje fotografeert.
  • Je zoomt niet in of uit met de lens door de vaste brandpuntsafstand van 23mm.

Eerste indruk van de Fujifilm X100VI

Fujifilm x100vi retro draaiknoppen

Ik ben dol op analoge fotografie. Daarom word ik meteen blij van het retro ontwerp van de X100VI, dat erg lijkt op een analoge camera. Bovenop zitten 3 draaiknoppen voor sluitertijd, ISO en de belichtingscompensatie. Met de draairing op de cameralens pas ik het diafragma snel en gemakkelijk aan. De camera is erg compact met een platte lens, waardoor de camera zelfs in een handtas past. Het enige nadeel vind ik dat ik niet in- en uitzoom met deze lens.

Haarscherpe beelden door grote sensor

Fujifilm X100VI grote beeldsensor

Ik omschrijf de Fujifilm X100VI het beste als een systeemcamera in het jasje van een compact camera. In deze kleine body zit namelijk een grote 40 megapixel APS-C beeldsensor. Het is uniek dat een compact camera zo'n grote sensor heeft. Ik maak hierdoor haarscherpe beelden met veel details. Achteraf snijd ik ze bij zonder kwaliteitsverlies. Ondanks dat ik niet met de camera inzoom, licht ik details op deze manier uit. Zo snijd ik bijvoorbeeld de voorgrond van een foto weg.

Vloeiende video's dankzij beeldstabilisatie

Fujifilm X100VI IBIS beeldstabilisatie

De ingebouwde beeldstabilisatie (IBIS) in deze camera is ook nieuw. Ik vind dit om 2 redenen een fijne toevoeging. Als eerste zorgt de IBIS voor stabiele videobeelden als ik uit de hand film. Ik film graag zonder statief, maar heb helemaal geen vaste hand. Hierdoor zien mijn videobeelden er vaak wat trillerig uit. De IBIS vermindert al deze trillingen, waardoor mijn video's er een stuk vloeiender uitzien. Ook maak ik dankzij de IBIS scherpe foto's uit de hand met langere sluitertijden. Hierdoor zien mijn foto's er zelfs 's avonds helder uit.

Hoge videokwaliteit

Fujifilm X100VI video resolutie

Ik zou graag vaker vloggen, maar ik sleep mijn zware systeemcamera liever niet de hele dag mee. Dankzij zijn hoge videokwaliteit is de X100VI gelukkig ook een prettige vlogcamera voor mij. Ik film met de camera maximaal in 6.2K resolutie, maar hierbij snijdt hij een klein deel van het beeld weg. Daarom film ik het liefst in 4K resolutie met 30 frames per seconde. Deze beelden zijn haarscherp en daardoor erg geschikt voor mijn sociale media kanalen, zoals TikTok en YouTube.

Film Simulations

Fujifilm X100VI Film Simulations

De bekende Film Simulations van Fujifilm zitten ook op deze camera. Deze filters geven je beelden het kleureffect van ouderwetse 35mm filmrolletjes. Ik gebruik ze zowel voor foto's als voor video's. Mijn beelden hebben rijke kleuren dankzij de filters. Zonder extra nabewerking plaats ik ze op social media. De X100VI heeft 3 nieuwe Film Simulations: Reala ACE, Nostalgic Neg en Eterna Bleach Bypass. Ik speel graag met de Film Simulations tot mijn foto's het gewenste resultaat hebben.

0 reviews
1.799,-
tijdelijk uitverkocht

De Fujifilm X100VI is voor mij als hobbyfotograaf een handige camera. Ik gebruik hem voor fotografie en videografie en maak met weinig moeite indrukwekkende beelden. Hij is compact en licht, waardoor ik hem probleemloos een dag mee op pad neem. Fotografeer je net als ik vooral op reis? Dan past deze camera bij jou. Als je een camera voor professionele fotografie zoekt, kies dan voor een systeemcamera met een verwisselbare lens.

Nina
Nina Camera specialist.