Specialisten review The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
- Dankzij de grote open wereld beleef je tientallen uren aan speelplezier.
- Laat je creativiteit de vrije loop en bouw je eigen voertuigen om Hyrule te ontdekken.
- Door de handheld modus is dit spel ook geschikt voor de Nintendo Switch Lite.
- Deze game ondersteunt geen multiplayer, je speelt daarom in je eentje.
Het verhaal gaat verder
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom speelt zich af na de gebeurtenissen van het vorige deel. Betekent dit dat je per se de eerste game gespeeld moet hebben? Nee, het begin van deze game legt namelijk duidelijk uit waar dit nieuwe deel om draait. Link en Zelda vinden een voorspelling over een naderende oorlog in de kerkers van het kasteel. Na het intro was ik gelijk klaar voor Links nieuwe avontuur in Hyrule. De wereld is vol met nieuwe gebieden en nieuwe krachten.
Hyrule is groter dan ooit
Na het intro land ik vrij snel op een van de nieuwe luchteilanden. Ik open gelijk de map en zie dat deze even groot lijkt als in Breath of the Wild. Met de nadruk op ‘lijkt’, want er is een groot verschil. Er zijn namelijk veel nieuwe luchteilanden. Er zijn eigenlijk 2 maps: de vertrouwde map uit het vorige deel en een compleet nieuwe wereld hoog boven de wolken. Dat betekent dat je 2 keer zoveel avonturen beleeft.
Bouwen met Ultrahand
Op dit eerste luchteiland krijg je ook je eerste nieuwe krachten. Als eerst ga ik aan de slag met Ultrahand. Met deze kracht kan ik voorwerpen aan elkaar vastmaken. Zo maak ik van 2 planken een brug en later maak ik van boomstammen zelfs een compleet vlot. Ik moet met mijn eerste bouwwerk enorm wennen aan de besturing. Vooral het draaien van de losse onderdelen is lastiger dan gedacht. Maar aan het einde van mijn speelsessie zet ik snel een vlot in elkaar.
Klimmen met Ascend
Ascend is de tweede kracht waarmee ik aan de slag ga. Met deze kracht verplaats je jezelf snel naar hogere gebieden. Link kan namelijk met Ascend door sommige plafonds transporteren. In mijn speelsessie gebruikte ik dit ook voor het oplossen van sommige puzzels. Zo probeerde ik eerst met Ultrahand een trap te maken van zwevende blokken. Later besefte ik dat ik gewoon de blokken onder elkaar kan zetten en hierdoorheen kan transporteren met Ascend.
Wapens maken met Fuse
De leukste nieuwe kracht waarmee ik aan de slag kan, is Fuse. Met Fuse combineer je materialen en wapens met elkaar. Ik zie bijvoorbeeld een rotsblok en combineer deze met mijn zwaard. Hierdoor wordt niet alleen mijn zwaard sterker, maar verandert deze ook in een moker waarmee ik andere stenen kapotsla. Dit werkt ook met mijn schild en pijlen. Ik combineer een van mijn pijlen bijvoorbeeld met een vleermuis oog, zodat deze altijd de vijand raakt. Net zoals bij Ultrahand moet ik hierbij ook wennen aan de besturing.
Een soepel avontuur
Los van het wennen aan de besturing, genoot ik erg van mijn speelsessie met The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. De game heeft geen last van haperingen en ook veel menu's zijn een stuk overzichtelijker. Zo wissel je sneller van krachten en wapens dan in Breath of the Wild. Er is ook meer variatie in sommige activiteiten. Zo kwam ik een Korok tegen die zijn vriend kwijt was. Ik moest hem helpen met het bouwen van een lift. Met Ultrahand lijm ik de lift aan elkaar en ook de Korok plak ik vast aan de lift.
Conclusie
Het is nog wat vroeg voor een definitief oordeel, maar voor nu zie ik vooral een waardige opvolger op het al fantastische Breath of the Wild. Hyrule is groter dan ooit en ook het verhaal is gelijk duidelijk. De nieuwe krachten zijn ontzettend leuk om mee te experimenteren, ook als alles niet in een keer goed gaat. Ik ben benieuwd naar wat Hyrule voor mij in petto heeft als ik straks de controller weer oppak.