Geschreven door Giorgos

Specialisten review van de Samsung Smart Monitor M8

De Samsung M8 Smart Monitor brengt entertainment, gemak en zakelijk gebruik samen. Deze 32 inch monitor beschikt over een SmartThings hub, waardoor je via de monitor je andere smart home apparaten bestuurt. Zo heb je ook geen fysieke aansluiting op je computer nodig. Ik gebruikte de monitor een tijdje en testte de verschillende slimme functies. Mijn bevindingen lees je in deze review.

Samsung M8 Smart Monitor

32 inch | 3.840 x 2.160 resolutie | Hdmi, usb C
799,-
  • Gebruik de smart monitor zowel met als zonder computer.
  • Verbind je smartphone met de monitor via Samsung Wireless Dex.
  • Stream je favoriete series en films via de ingebouwde Samsung Smart Hub.
  • Door de 75 hertz verversingssnelheid is de monitor niet geschikt voor competitief gamen.

Eerste indruk van de Samsung M8 Smart Monitor

Specialist met de Samsung M8 monitor

Met een formaat van 32 inch is de Samsung M8 gemiddeld groter dan andere monitoren. Het eerste wat opvalt, is het design. De monitor heeft een zeer dunne schermrand, kleurrijk frame en weinig verbindingspoorten. Er zitten alleen een usb C en micro hdmi poort op, dus onthoud dat je niet alle apparaten op deze monitor aansluit. Maar, daar is de monitor eigenlijk ook niet voor gemaakt. Hij heeft al met al een mooi, dun en strak design wat zeker niet misstaat in een huiskamer. Ik heb de witte variant, maar er zijn ook een blauwe en roze beschikbaar.

Draadloos werken via Samsung Dex

Specialist gebruikt Samsung Dex om de monitor via de smartphone te besturen

Een van de meest unieke functies is de draadloze samenwerking via Samsung Dex. Ik schakelde Dex in op mijn Samsung Galaxy S21 en selecteerde 'Screen Mirroring' op de smart monitor. Binnen 2 kliks verscheen het beeld van m'n smartphone op het scherm van de monitor. Zo probeerde ik onder andere YouTube, Pokémon Go en TikTok. Alle apps draaiden zonder vertragingen. Dit is ideaal wanneer je veel met je smartphone werkt, of wanneer je snel foto's of video's wilt laten zien op een groter scherm.

Stream films en series via de Smart Hub

Specialist kijkt naar Netflix via de Samsung M8

Zoals gezegd stream je series en films via de ingebouwde Smart Hub. Deze app wordt aangedreven door Samsung Tizen, wat je ook op smartwatches ziet. Op de afstandsbediening zie ik 3 knoppen, namelijk voor Netflix, Amazon Prime en het internet. Als test opende ik Netflix en zonder enig probleem kwam ik in mijn bibliotheek terecht. Dit is een goede oplossing wanneer je geen ruimte hebt voor een televisie, maar wel een groter scherm wilt voor het kijken van je series en films. Log gewoon in met je eigen account en ga verder waar je gebleven bent.

Monitor je smart devices via SmartThings

Specialist bestuurt zijn smart apparaten via de SmartThings hub op de Samsung M8 monitor

Heb je verschillende smart apparaten in huis? Dan is de SmartThings hub een mooie toevoeging. Met deze hub controleerde ik verschillende smart apparaten in de buurt, die zo op het beeld verschenen. Zo kwamen de slimme robotstofzuiger en smart lampen vrijwel direct op het scherm. Ontzettend handig, wanneer je aan je bureau eet en wilt dat de robotstofzuiger je kruimels opruimt. Naast dat je de monitor voor werk en entertainment gebruikt, biedt hij ook een overzicht van al je slimme apparaten.

Organiseer videogesprekken met de SlimFit Camera

Specialist houdt een videogesprek met zijn collega via de Samsung SlimFit Camera

In de doos zit ook een kleine camera, die je met een ingebouwd magneetje aan de monitor vastmaakt. Opvallend genoeg zitten er geen draden aan, maar dat heeft een reden. De monitor heeft een ingebouwde camera, de webcam is het verlengstuk waarmee je videogesprekken houdt. De monitor ondersteunt toepassingen zoals Google Duo, waardoor je meteen met vrienden, familie of collega's belt. Door de rubberen steel verstel je gemakkelijk de camera, zodat je altijd de juiste hoek hebt. Dit is een fijne toevoeging in vergelijking met de voorgangers, waar je zelf voor een camera moest zorgen.

Andere handige functies van de M8 Smart Monitor

Specialist luistert draadloos naar Fleetwood Mac via de Samsung M8 Smart Montor

Naast de grote functies biedt de M8 nog meer. Zo heeft het scherm een 4K resolutie met HDR10 ondersteuning voor zeer scherpe en levendige beelden. De luidsprekers gaven een fijn geluid. Via de ingebouwde Bixby Voice Assistent vroeg ik de monitor om een nummer af te spelen en dat ging zonder moeite. De monitor is helaas niet geschikt voor competitieve gaming, door de 75 hertz verversingssnelheid en 4ms reactietijd. Fortnite is geen probleem, maar voor de echte gamer is het scherm niet snel genoeg.

799,-

De Samsung M8 Smart Monitor is een mooie kruising tussen een monitor en smart televisie. Door de draadloze functies schakel je zonder moeite over naar andere applicaties. Daarnaast houd je een goed overzicht van al je slimme apparaten, en creëer je een mooi smart ecosysteem. Voor gaming is het scherm minder geschikt, maar een simpel potje Fortnite is geen probleem. Kies daarom voor de Samsung M8 wanneer je een groter scherm wilt, maar geen televisie zoekt.

Giorgos
Giorgos Monitoren specialist.