Geschreven door Jorn

Specialisten review van de Samsung Q95T QLED tv

De Q95T is Samsungs beste 4K QLED televisie van dit jaar. Dankzij de handige One Connect Box en de Ambient Mode staat de tv netjes in je kamer. Door het QLED scherm, de hoge helderheid en de full array achtergrondverlichting, verwacht ik dat deze televisie een krachtig contrast en een indrukwekkende kleurweergave heeft. In deze review lees je of de Q95T mijn hoge verwachtingen waarmaakt.

Samsung QLED Q95T

4K (UHD) | Smart tv: Tizen | 100 Hertz
865,-
  • Dankzij het QLED scherm spatten felle tinten van het beeld en zie je ook subtiele kleurtinten.
  • De hoge helderheid en diepe zwartweergave zorgen voor een krachtig contrast.
  • Door de brede kijkhoek gaat de beeldkwaliteit niet achteruit als je schuin voor de tv zit.
  • Met de One Connect Box houd je alle snoeren en apparaten netjes uit het zicht.
  • Deze televisie ondersteunt geen Dolby Vision en Dolby Atmos.

Eerste indruk van de Q95T

Eerste indruk van de Samsung Q95T QLED tv

Het is heel makkelijk om de Q95T aan te sluiten, mede door de One Connect Box. Je sluit dit kastje aan op het stopcontact en je apparaten, zoals je Blu-ray speler en spelcomputer. Vervolgens sluit je hem via één transparante kabel aan op de tv. Aan de achterkant van de tv vind ik 4 hdmi poorten, waarvan één hdmi 2.1 ondersteunt. Zo gebruik je nieuwe hdmi technieken, zoals eARC en VRR, en stuur je 4K content met een verversingssnelheid van 100 hertz naar je tv.

Hoge helderheid en felle kleuren

Helderheid en kleuren van de Samsung Q95T

Eén van de unieke dingen van de Q95T is de hoge helderheid. Dit betekent dat je makkelijk in fel verlichte kamers tv kijkt, zonder dat het beeld slecht zichtbaar wordt of de kleuren verdwijnen. Samen met het QLED scherm zorgt deze helderheid ervoor dat kleuren echt van het scherm spatten. In de film modus gaat de helderheid iets naar beneden en worden de kleuren wat zachter, zodat ook een donkere film er goed uitziet. Jammer genoeg ondersteunt de Q95T geen Dolby Vision, waardoor je niet optimaal geniet van films met dit HDR formaat.

Krachtig contrast met goede zwartwaarden

Contrast en zwartwaarden van de Samsung Q95T QLED tv

Dankzij de full array achtergrondverlichting heeft de Q95T een diepe zwartweergave. Deze techniek zorgt ervoor dat de led lampen die verspreid zijn achter het beeld individueel aan of uit kunnen staan. Zo is een donker deel van het scherm ook écht donker. Samen met de hoge helderheid zorgt dit voor een krachtig contrast. Zo heb je in één beeld felle kleuren en diep zwart. Ik kijk bijvoorbeeld naar een nachtelijke scène van een film met diepe schaduwen, waarin de heldere neon verlichting sterk naar voren komt.

Brede kijkhoek, soms reflecties van felle lichten

Kijkhoek en reflecties van de Samsung Q95T QLED tv

Samsung heeft de Q95T voorzien van 2 speciale filters op het scherm. De eerste is een anti-reflectie laag. In de verlichte ruimte waarin ik deze tv test, heb ik inderdaad weinig last van reflecties op het scherm, ook als ik donkere beelden bekijk. Het andere filter zorgt voor de zogeheten Ultra Viewing Angle. Deze laag verbetert de kijkhoek van het scherm. Als ik aan de zijkant van de tv ga zitten, zie ik inderdaad nauwelijks contrastverlies. Ook de kleuren blijven duidelijk zichtbaar. Dit is een fijne toevoeging als je vaak met een grotere groep mensen tv kijkt.

Goed geluid met 2 subwoofers

Geluid van de Samsung Q95T

De Q95T heeft 2 speakers en 2 subwoofers. Hierdoor is ook een diep basgeluid goed hoorbaar. Dit merk ik vooral wanneer ik een filmscène met luide muziek bekijk. Ook als ik het volume hard zet, vervormt het geluid nauwelijks. Zo heb je, ook zonder soundbar, een prima kijkervaring wanneer je een spannende film kijkt. Een minpuntje: deze tv ondersteunt geen Dolby Atmos. Deze techniek weerkaatst geluiden via het plafond naar de kijker. Zo klinkt het geluid ruimtelijker. Televisies van andere merken in deze klasse ondersteunen dit wel.

Stijlvol ontwerp met de One Connect Box

One Connect Box

De Q95T heeft een strak en modern uiterlijk. Ook de voet is stijlvol ontworpen en zet de televisie stevig op zijn plek. Het scherm is redelijk dun. De achterkant van de tv is rustig en effen, doordat er geen poorten aanwezig zijn dankzij de One Connect Box. De transparante kabel die naar het kastje loopt, werk je netjes weg in de voet van de tv. De One Connect Box zelf is vrij zwaar, maar ziet er van de voorkant ook egaal en stijlvol uit.

Nooit een leeg scherm met Ambient Mode

Ambient Mode op de Samsung QLED Q95T tv

Net als alle andere QLED tv’s van dit jaar is de Q95T voorzien van de Ambient Mode. Hiermee creëer je extra sfeer op het scherm als je geen televisie kijkt, zodat er geen zwart scherm in de kamer staat. Wanneer ik door de Ambient Mode heen ga, merk ik dat er veel opties zijn om het scherm te vullen. Zo heb je de keuze uit kunst, foto’s van landschappen of screensavers met de tijd en het weer.

Stevige en handige afstandsbediening

One Remote Control

De Samsung One Remote die bij de Q95T inbegrepen zit, heeft een strak uiterlijk en een mooie metalen afwerking. Door de luxe materialen voelt de afstandsbediening ook stevig en prettig aan. Bovenin zit een microfoon, die ik gebruik voor spraakbediening om bijvoorbeeld snel filmpjes op YouTube te zoeken. Onderaan vind ik 3 knoppen voor streaming platforms: Netflix, Amazon Prime Video en Rakuten TV. Met één druk op de knop heb je zo meteen toegang tot deze apps om je favoriete films en series te streamen.

Vloeiend en overzichtelijk smart menu

Tizen smart menu van de Samsung Q95T

Wanneer ik op de home knop in het midden van de afstandsbediening druk, krijg ik toegang tot het smart menu. Samsungs Smart Hub is een overzichtelijk menu dat als een balk onderin het beeld verschijnt. Zo bekijk ik dus gewoon beelden, terwijl ik ook door het smart menu navigeer. Ik merk dat het menu snel reageert en vloeiend beweegt wanneer ik door de apps scrol. Het aanbod van apps is bijzonder uitgebreid. Samsung biedt ook de Apple TV app en Airplay 2, waarmee je gemakkelijk content vanaf je iPhone op je tv toont.

4K (UHD) | Smart tv: Tizen | 100 Hertz
1.399,-

De Samsung Q95T is een uitgebreide 4K QLED tv, die met zijn hoge helderheid en QLED scherm een indrukwekkende beeldkwaliteit biedt. Ook qua geluid stelt de tv niet teleur. Diepe bastonen zijn genoeg aanwezig en het geluid vervormt niet bij een hoog volume. Dankzij de One Connect Box en het bijzondere design van de tv is de Q95T ook een stijlvolle oplossing in je interieur. Helaas ondersteunt de tv geen Dolby Vision en Atmos, want dat had de bioscoopbeleving helemaal compleet gemaakt.

Jorn
Jorn Televisiespecialist.