Geschreven door Lodi

Specialisten review Apple Watch Series 8

In oktober 2022 lanceerde Apple de nieuwste versie in de Apple Watch serie: Apple Watch 8. Natuurlijk zijn er nieuwe functies, zoals de lichaamstemperatuurmeter en ongelukdetectie. Ik droeg de nieuwe Apple Watch een paar weken en vertel je hier over mijn ervaringen.

Nieuw: Apple Watch Series 10

Apple kondigde in september 2027 Apple Watch Series 10 aan. Deze Apple Watch modellen reageren sneller en hebben een groter scherm. Bovendien bedien je Apple Watch 10 door met je wijsvinger en duim tegen elkaar te tikken.

Eerste indruk van Apple Watch Series 8

De verpakking van Apple Watch Series 8 herken ik direct van de vorige modellen. Het is een langwerpige doos met een kartonnen vlindersluiting. De horlogekast ligt los van de bandjes die in 2 maten worden meegeleverd. Mijn pols heeft een omtrek van 16,5 centimeter, dus ik klik het meegeleverde s/m bandje aan de kast. Apple levert de nieuwe Watch in 4 kleuren en 2 maten, 41 en 45 millimeter. De bandjes van oude Apple Watch 38 en 40 millimeter modellen passen ook op dit 41 millimeter model. De bandjes van het 45 millimeter model wissel je uit met de oude 42 en 44 millimeter modellen.

Meet je lichaamstemperatuur

Een opvallende vernieuwing in Apple Watch Series 8 is de lichaamstemperatuurmeter. ‘s Nachts meet Apple Watch elke 5 seconden mijn polstemperatuur en berekent dan de lichaamstemperatuur. In een grafiek in de Gezondheid app lees ik hoeveel de temperatuur die nacht afweek van mijn normaallijn. Een afwijking kan komen door slechte slaap, alcoholinname of een jetlag. Persoonlijk herken ik deze zaken ook zonder horloge. Voor vrouwen brengt Apple met deze gegevens de menstruatiecyclus in kaart. Op basis van temperatuur en hartslag bepaalt je Watch waar je in de cyclus zit en of je mogelijk vruchtbaar bent. Dit is handig als je bewust bezig bent met gezinsplanning.

Ongelukdetectie

Gelukkig testte ik deze functie niet zelf. De sensoren in Apple Watch Series 8 herkennen een zwaar auto ongeluk. Apple Watch maakt dan contact met je SOS contactpersonen en de hulpdiensten. Zij horen via een audiobericht dat het Apple apparaat is betrokken bij een auto ongeluk en dat je niet reageert. Ook ontvangen zij jouw locatiegegevens. Een Apple Watch met 4G maakt direct contact via de mobiele data. Bij Apple Watch zonder 4G verloopt de verbinding via je iPhone.

Slaapfase en batterijduur

Na een avondwandeling door het dorp zie ik mijn route, hartslagverloop en rondetijden in de Conditie app. Of ik na afloop ook goed slaap, lees ik de volgende ochtend onder het tabje slaap in de Gezondheid app. Door de nieuwe energiebesparingsmodus houd ik mijn Apple Watch ook langer om zonder dat ik hem op moet laden. Deze modus schakelt het altijd-aan scherm en verschillende achtergrondfuncties uit. Het slimme horloge is daardoor minder slim. Deze functie is dan ook vooral handig als je lang onderweg bent of om een andere reden lang je horloge niet kan opladen.

Apple Watch Series 8 zet geen gigantische stappen binnen de Apple Watch serie. Hij heeft hetzelfde uiterlijk als zijn voorganger en de accuduur is hetzelfde. Nieuwe functies in watchOS 9 werken ook met Apple Watch Series 6 en nieuwer. Voor vrouwen met een onregelmatige menstruatiecyclus of stellen met een kinderwens is de nieuwe lichaamstemperatuur sensor handig. Je deelt de gegevens gemakkelijk met je arts, waardoor je sneller inzicht krijgt in mogelijke gezondheidsproblemen.

Lodi
Lodi Smartwatch specialist.