Geschreven door Evany

Specialisten review Apple iPhone 13

Apple iPhone 13 is weinig veranderd in vergelijking met zijn voorganger, iPhone 12. Het toestel heeft bijvoorbeeld bijna hetzelfde design. De lenzen op de achterkant zijn groter geworden en diagonaal gepositioneerd. Verder is de batterijduur met ongeveer 2 uur verbeterd dankzij de A15 Bionic chip. In dit artikel vertel ik je alles over iPhone 13.

Apple iPhone 13 128GB Zwart

128 GB opslagcapaciteit | 6,1 inch OLED scherm | Dubbele camera
619,-
  • Je bekijkt films en series in hoge kwaliteit op het scherpe 6,1 inch OLED scherm.
  • De grote batterij gaat bij gemiddeld gebruik de hele dag mee zonder tussentijds opladen.
  • Je maakt haarscherpe foto's met de verschillende camera's in dit toestel.
  • Een oplader en oordopjes worden niet standaard meegeleverd en schaf je daarom los aan.
  • Je hebt geen telelens om in te zoomen zonder kwaliteitsverlies, zoals bij iPhone 13 Pro (Max).

Eerste indruk van Apple iPhone 13

Apple iPhone 13 uitgepakt

Apple iPhone 13 zit in de welbekende platte verpakking. Sinds 2020 zit er niet meer standaard een oplader en oordopjes bij iPhone. Deze moet je apart aanschaffen. Als ik het toestel uit het doosje haal, zie ik de Lightning naar usb C kabel en een klein mapje met daarin een simkaart pinnetje, een Apple sticker en wat boekjes.

Herkenbaar uiterlijk

Het design van iPhone 13 is bijna hetzelfde als dat van iPhone 12. Ik zie de herkenbare vlakke matte aluminium zijkanten en de glazen achterkant met een Apple logo. De grootste verandering is de kleinere notch, het grotere camera eiland en de stand van de 2 lenzen op de achterkant. De microfoon en luidspreker zitten nu boven de selfie camera en de sensoren. Ondanks de minimale veranderingen blijft het een mooi toestel dat fijn in mijn hand ligt.

Helderder scherm

Film kijken Apple iPhone 13

Het 6,1 inch Super Retina XDR scherm is fijn voor het kijken van films en series. Ik kijk in de hoogste kwaliteit naar mijn favorieten, daardoor spatten de kleure van het scherm. iPhone 13 ondersteunt HDR 10 en Dolby Vision. Films en series die dit ondersteunen, ogen daardoor nog beter. Het scherm is ook helderder geworden. Ik merk dat het scherm iets beter afleesbaar is in een omgeving met veel licht. Bijvoorbeeld buiten in de zon.

Langere batterijduur dankzij de A15 Bionic chip

iPhone batterijduur

Wat opvalt is de verbeterde batterijduur. Deze verbetering ligt grotendeels aan de energiezuinige A15 Bionic chip. Ik stream nu tot 15 uur video's via bijvoorbeeld Apple TV+. Dat is 4 uur meer dan zijn voorganger. Daarnaast haal ik met iPhone 13 het einde van de dag. Bij iPhone 12 moest ik het toestel vaak opladen aan het begin van de avond. Die verbetering zie ik ook bij de mini variant. Daar stream ik 3 uur langer video's mee dan met iPhone 12 mini.

Verbeterde camera met speciale 'Filmmodus'

Op de achterkant van het toestel vind ik een normale lens en een groothoeklens. Beide lenzen ondersteunen 'Nachtmodus'. Zo maak ik ook in de avond scherpe foto's. Ik merk dat de beeldstabilisatie van de groothoeklens is verbeterd. Iedere foto die ik met de groothoeklens maak, ziet er goed en onbewogen uit. De nieuwe 'Filmmodus' is een soort portretmodus voor video's. Zo wisselt de focus automatisch op het object dat het meest beweegt. Het fijne is dat je dit achteraf aanpast. Onze vlogger legt alles aan je uit in de video review.

Kleiner formaat, zelfde mogelijkheden

Apple iPhone 13 en iPhone 13 mini

Sinds iPhone 12 is er ook een mini variant verkrijgbaar. iPhone 13 mini heeft een 5,4 inch scherm en is daardoor nog compacter. Ik heb zelf niet de grootste handen. Daardoor bedien ik de mini variant makkelijker met één hand dan zijn grotere broertje. Ik kom nu bijvoorbeeld wel tot de bovenkant van het scherm. Buiten een korter batterijduur heeft iPhone 13 mini precies dezelfde functies als iPhone 13. De iPhone 13 mini is niet meer leverbaar, maar je koopt hem wel als refurbished iPhone.

256 GB opslagcapaciteit | 6,1 inch OLED scherm | Dubbele camera
879,-

Apple iPhone 13 behoort tot de beste smartphones van dit moment. Het toestel is dankzij de A15 chip razendsnel, heeft een uitstekende camera en de batterij gaat een dag mee. Heb je iPhone 12? Dan krijg je niet veel nieuwe functies, tenzij je kleine updates van bijvoorbeeld de camera en het scherm belangrijk vindt. Als je iPhone 11 of ouder hebt, dan is Apple iPhone 13 (mini) een goede upgrade.

Evany
Evany Apple specialist.