Geschreven door Evany

Specialisten review Apple AirTag

Wil je een bluetooth tracker die naadloos samenwerkt met jouw Apple apparaat? Dan is Apple AirTag iets voor jou. Dit is trouwens de eerste tracker van Apple. Dankzij de Ultra Wideband technologie is de tracker tot op 30 centimeter nauwkeurig. Ik vertel je alles over het design, het gebruik en de werking van Apple AirTag.

Apple AirTag

• Dankzij de Ultra Wideband technologie bepaal je de locatie van je spullen tot op 30 centimeter nauwkeurig.
  • Je maakt de tracker eenvoudig vast aan je waardevolle spullen met een bijpassende hanger.
  • Koppel AirTag aan HomeKit zodat hij samenwerkt met je andere Apple apparaten.
  • Nauwkeurig zoeken via Ultra Wideband is alleen compatibel met iPhone 11 en nieuwere modellen.
  • De hanger waarmee je AirTag bevestigt aan je spullen, wordt niet standaard meegeleverd.

Eerste indruk van Apple AirTag

Bij het uitpakken valt gelijk op dat AirTag standaard zonder accessoires wordt geleverd. Om de tracker ergens aan vast te maken heb ik een aparte hanger nodig. De CR2032 knoopcelbatterij die de bluetooth tracker voor 1 jaar van energie voorziet, zit er al in. Hij is licht van gewicht, maar voelt stevig aan. AirTag is iets groter dan een € 2,- munt. Aan de binnenkant van de verpakking vind ik een uitleg hoe ik AirTag verbind met mijn iPhone. Ook vind ik in het doosje wat documentatiemateriaal.

Strak design en waterdicht, maar krasgevoelig

AirTag en AirTag hanger voor aan tas

Het uiterlijk is wat ik van een Apple product verwacht. Strak en geen poespas. De voorkant is gemaakt van glimmend wit plastic. De achterkant is een soort dekseltje van metaal met een Apple logo erop. Deze draai je eraf als de batterij vervangen moet worden. Beide kanten zijn wel krasgevoelig. De lederen Apple hangers beschermen de tracker niet tegen krassen. Een gesloten hanger doet dit wel, maar dan zie je niets meer van het uiterlijk van AirTag. Door het waterdichte ontwerp gaat de tracker niet kapot wanneer hij kort onder water komt. Hierdoor voldoet de AirTag aan de IP67 standaard.

Eenvoudig verbinden met iPhone

AirTag verbinden iPhone

AirTag heeft uit de verpakking een plastic beschermingsfolie. Als ik die lostrek hoor ik een geluidje. Ik lees dat ik AirTag bij mijn iPhone moet houden. Mijn iPhone herkent de tracker meteen. Ik druk op 'Verbind' en geef de AirTag een naam. Vervolgens lees ik dat AirTag aan mijn Apple ID wordt gekoppeld. Na het doorlopen van alle stappen maakt de tracker een geluidje. Hij is gekoppeld en ik zie hem staan in de 'Zoek mijn'-app onder 'Objecten'. Met de 'Opdrachten'-app koppel je de bluetooth tracker eenvoudig met andere smart home apparaten die in 'HomeKit' staan.

Nauwkeurige locatiebepaling

AirTag locatiebepaling laptop en iPhone

Een collega heeft mijn sleutelbos met daaraan AirTag op verschillende plekken verstopt. Met de 'Zoek mijn'-app vind ik telkens mijn sleutels eenvoudig terug door de aanwijzingen die ik zie op mijn scherm. Dankzij de Ultra Wideband technologie is de gegeven afstand erg nauwkeurig. Mijn iPhone trilt als ik mijn sleutelbos gevonden heb. In huis is het signaal soms zwak, waardoor ik geen aanwijzingen krijg. Bijvoorbeeld wanneer ik mijn sleutelbos laat liggen op een andere verdieping. In zo'n situatie laat ik AirTag geluid maken.

Netwerk van andere Apple apparaten

AirTag NFC iPhone

Ik heb ook de 'Verloren-modus' getest. Deze gebruik je als je bijvoorbeeld je sleutelbos met AirTag eraan ergens verloren bent. In zo'n situatie maakt AirTag anoniem contact met andere Apple apparaten in de buurt van de tracker. Daarnaast kunnen anderen, met een smartphone die NFC ondersteunt, de tracker scannen en melden dat ze hem gevonden hebben. Het duurde best lang voordat ik een melding kreeg met de locatie, maar uiteindelijk vond ik de sleutelbos gemakkelijk terug. Dit werkt dus goed als je iets verliest, bij diefstal is dat anders. Dan kan de dief AirTag weggooien.

Apple AirTag is een handige gadget als je vaak iets kwijt bent, zoals je sleutelbos. De waterdichte tracker koppel je gemakkelijk met je iPhone. Daarnaast verbind je de tracker via 'HomeKit' en de 'Opdrachten'-app met andere smart home apparaten. Apple levert geen hanger bij AirTag. Wil je hem aan je sleutelbos hangen? Dan moet je apart een hanger kopen. Locatiebepaling van AirTag is dankzij de U1 chip nauwkeurig en werkt dankzij het 'Zoek mijn'-netwerk van Apple goed als je iets verloren bent.

Evany
Evany Apple specialist.