De meest voorkomende storingen van Samsung wasmachines
Samsung storing 1E of 1C
Staat er foutmelding 1E of 1C op het display van je Samsung wasmachine? Dan is er een probleem met de waterpeilsensor. Dit betekent dat de waterdruk of het waterpeil niet in orde is. Controleer eerst of de wasautomaat goed is aangesloten op de watertoevoer. Mogelijk is de toevoerslang verstopt of zit er een knik in. Wanneer dit zo is, haal je de knik eruit. Soms kan het helpen om de machine uit en weer aan te zetten.
Samsung storing 3E of 3C
Bij foutmelding 3E of 3C doet de motor het niet. Controleer daarom eerst of het stopcontact werkt. Zet je wasmachine uit en haal de stekker eruit. Test of een ander apparaat wel stroom krijgt. Een andere oorzaak voor de storing kan zijn dat de wastrommel te vol zit. Haal wat was uit de trommel, zet het programma opnieuw aan en kijk of de foutmelding verdwijnt. Helpt dit niet? Haal de wasmachine 30 minuten van de stroom. Sluit deze daarna weer aan en kijk of de foutcode weg is.
Samsung storing 4E of 4C
Foutmelding 4E of 4C geeft aan dat er een probleem is met de watertoevoer. Dit betekent dat er geen of te weinig water in de trommel komt. Controleer of de waterkraan volledig open is en of de aanvoerslang goed vast zit. Test daarna of de kraan in je badkamer of keuken het wel doet. Als dit niet zo is dan is er een lage waterdruk en moet je even wachten. Check daarna of er een verstopping of knik in de aanvoerslang zit. In extreme gevallen kan het ook zijn dat de waterleiding bevroren is, bijvoorbeeld wanneer je wasmachine in de schuur staat.
Samsung storing 5E, 5C, E2 of SE
Bij foutcode 5E, 5C, E2 of SE kan het water niet weg. Hier zijn verschillende oorzaken voor. Mogelijk is de afvoer verstopt of zit er een knik in de slang. In onderstaand artikel lees je hoe je de afvoer van je wasmachine ontstopt. Het klepje van het afvoerfilter vind je aan de voorkant, rechts onderin. Leg voor de zekerheid een handdoek neer wanneer je dit klepje opent om schoon te maken. Staat je wasautomaat in de schuur? Dan kan het zijn dat de afvoerslang bevroren is.
Samsung storing HE, HC of CE
Verschijnt foutcode HE, HC of CE? Dan is er een storing met de wastemperatuursensor. Dit gebeurt wanneer de watertemperatuur in de afvoer hoger is dan 50 ËšC. Zet de wasmachine uit en haal deze 30 minuten van de stroom af. Sluit het apparaat weer aan en kijk of de foutcode weg is. Bij dit probleem kan het overigens ook zijn dat je de foutcode rE1, 4E2, H1, 4C2 of E8 krijgt. Dit verschilt per model.
Samsung storing UE, E4 of Ub
Het centrifugeren werkt niet wanneer foutcode UE, E4 of Ub verschijnt. Mogelijk is de wasmachine niet goed in balans. Zorg er daarom voor dat de wasautomaat op een vlakke, stabiele vloer staat. Belangrijk is ook dat de trommel niet te vol is. Bij het vullen van de trommel moet er altijd ruimte over zijn voor 1 vuist. Controleer tot slot of de was gelijkmatig verdeeld is. Zit je was aan één kant van de trommel? Verdeel dit dan opnieuw.
Samsung storing dE, dE1, Ed, dC, DC1 of DC
Mogelijk staat de deur nog open en moet je deze eerst sluiten. Controleer of er was tussen de deur zit. Heb je een AddWash wasmachine en verschijnt de code DDC? Dan moet je eerst op de pauzeknop drukken om de extra AddWash deur te openen. Staat je storing niet in dit artikel? Kijk dan in de handleiding van je wasmachine.
Samsung storing AE, AC, AC6 of 13E
Als je deze foutcode ziet, is er een interne communicatiefout. Schakel de wasmachine helemaal uit, wacht een paar minuten en herstart het wasprogramma.
Samsung storing LC of LC1
Bij storing LC of LC1 zit de afvoerslang niet goed. Zet de wasmachine uit en controleer of de afvoerslang verstopt zit. Zorg ook dat de uiteinde van de slang niet op de vloer ligt.
Samsung storing SUD, 5UD of 5D
Bij deze foutcode zit er te veel schuim in de trommel. Zet de wasmachine uit en haal de stekker eruit. Giet 2 liter kokend water in het zeepbakje en spoel de wasautomaat schoon. Zet daarna een teiltje bij het afvoerfilter. Open het klepje onderin en leeg het filter. Nog een manier is om het programma 'trommelreiniging' aan te zetten. Gebruik hierbij geen wasmiddel en houd de trommel leeg. Gebruik bij je volgende wasbeurt minder wasmiddel en wasverzachter.
Lekkende wasmachine of veel schuim in zeepbakje
Lekt de onderkant van de wasmachine? Kalibreer de wasautomaat dan opnieuw. Zet deze volledig waterpas, leeg de trommel en sluit de deur. Druk 3 seconden op de wijsvinger met het plusje. Draai de bedieningsknop tot je 'Kalibratie' ziet en druk op het rondje (O). Lekt er water via de deur? Check of er wasgoed tussen de deur vastzit en haal het kledingstuk eruit. Zit er te veel schuim in het zeepbakje, verander dan de sterkte van het wasmiddel via de instellingen. In de handleiding staat hoe je dit doet.
Storing zonder code
Heb je een oud model Samsung wasmachine zonder display? Dan geeft een combinatie van lampjes op de machine waarschijnlijk aan wat er aan de hand is. Om het probleem op te lossen, neem je contact op met Samsung. Zij kijken samen met jou naar een oplossing.
Probleem niet verholpen?
Als de oplossingen niet werken, probeer je de automaat te resetten. Haal de stekker uit het stopcontact en wacht 30 minuten. Start het wasprogramma hierna nog een keer. Lukt het nog steeds niet? Dan heb je misschien een monteur nodig. Komt je wasmachine bij Coolblue vandaan? Dan meld je 'm aan via het online retourenformulier onder het kopje 'retouren en reparaties' in je account. Is dat niet het geval? Dan helpt onze reparatieservice je graag verder.