Welkom in jouw -omgeving! Hier kan je alles uit je assortiment bestellen met je persoonlijke budget.

Je kan altijd terug naar de normale Coolblue website door hier te klikken.

Je openstaande budget (incl. BTW) is hier altijd zichtbaar, zodat je precies weet hoeveel je kan uitgeven.

Coolblue home

The website is in Dutch. Would you rather see it in English?

Translate
Geschreven door Bonne

OLED in begrijpelijke taal

Ben je niet thuis in de technische terminologie van televisies, maar wil je wel graag weten wat OLED is? Lees dan snel verder. Hieronder leggen we in begrijpelijke taal uit hoe een OLED tv werkt en welke voordelen je in de praktijk merkt bij het televisiekijken.

Wat is OLED?

Een Organic Light Emitting Diode, kortweg OLED, is een kleine lamp. Het bijzondere aan een OLED is dat hij gemaakt is van een organisch materiaal. Als er stroom door het organische materiaal gestuurd wordt, licht de OLED op. Door een kleurenfilter toe te passen kan de lamp een bepaalde kleur licht uitstralen: rood, groen, blauw of wit. Vier OLED lampjes vormen samen 1 beeldpixel. Door miljoenen beeldpixels op een rechthoekige poster te printen maak je een scherm waarop je bewegende beelden kunt laten zien.

Wat zijn de voordelen van een OLED televisie?

OLED tv voordelen

Een televisie met een OLED scherm stuurt elk lampje apart aan. Daardoor bouwt de tv het beeld nauwkeurig op. Elke beeldpixel laat alleen de kleur zien die nodig is om het juiste beeld te tonen. De televisie varieert daarnaast ook in de sterkte van het licht. Door de pixels zwak te laten branden, of geheel uit te schakelen, ontstaat een beeld met perfect zwart. De contrastratio, ofwel het verschil tussen het felste licht en het diepste zwart, is daardoor enorm groot. Dat betekent dat het beeld er realistisch en natuurgetrouw uitziet. Het betekent ook dat kleuren van het scherm spatten.

Wat merk ik in de praktijk van de OLED techniek?

OLED perfect zwart

Je geniet bij alles wat je op televisie bekijkt van de voordelen van de OLED techniek. Maar het meest bijzonder is de manier waarop films en series worden weergegeven. Verduister de kamer, zet een avonturenfilm of spannende thriller op en verbaas je over het detail dat je ziet op het scherm. Zelfs in de donkerste schaduwen zie je wat er gebeurt dankzij het perfecte zwart van het OLED scherm. Een voordeel van deze techniek is ook dat je grote kijkhoeken hebt. Vanaf elke plek op de bank of in de kamer heb je dezelfde beeldkwaliteit. Het beeld wordt niet slechter als je schuin naar de tv kijkt.

Bonne
Artikel van:
Bonne Televisie specialist.
Persoonlijke chat Dialogisch.
Je chat nu met Coolblue klantenservice
Deze chat is gesloten
foo
Oeps Bestandsgrootte is groter dan 5mb. Upload een kleiner bestand.