Hoe los je wifi problemen op met je slimme thermostaat?
Zo los je de wifi problemen op
Heeft je slimme thermostaat problemen met de wifi verbinding? Probeer dan deze tips.
- Tip 1: start je router opnieuw op
- Tip 2: controleer het wifi signaal in huis
- Tip 3: typ de netwerknaam zelf in
- Tip 4: installeer alle updates
- Tip 5: controleer het batterijniveau van de thermostaat
- Tip 6: zet andere apparaten tijdelijk uit
- Tip 7: reset de thermostaat
Tip 1: start je router opnieuw op
Wanneer je de router opnieuw opstart, reset je de internetverbinding in huis. Je trekt hiervoor de stekker uit het stopcontact en steekt hem er na een minuut weer in. Je slimme thermostaat gaat nu op zoek naar een internetverbinding. Of ga naar de instellingen van de thermostaat en tik hier zelf jouw wifi netwerk aan. Daarna verbindt de thermostaat opnieuw met het internet. Dit duurt een paar minuten. Werkt jouw slimme thermostaat met een relais of internetbridge? Start deze dan ook opnieuw op.
Tip 2: controleer het wifi signaal in huis
Vloeren en dikke muren zitten het signaal van de wifi router in de weg. Zet de router daarom op een centrale plek in huis. Het liefst zo dicht mogelijk bij de thermostaat in de buurt. Het wifi signaal van de thermostaat is zo veel sterker. Werkt dit niet of kun je de router niet verplaatsen? Breid je wifi netwerk dan uit. Bijvoorbeeld met een wifi versterker of een mesh router.
Tip 3: typ de netwerknaam zelf in
Verschijnt jouw wifi netwerk niet op de slimme thermostaat? Dan zoek je het netwerk zelf op. Ga hiervoor via de instellingen in de app of op de thermostaat zelf naar de lijst met wifi netwerken. Voeg een nieuw netwerk toe en vul hier de naam en het wachtwoord van je wifi netwerk in.
Tip 4: installeer alle updates
Download altijd de nieuwste updates van je slimme thermostaat zodra deze uitkomen. Een update heeft vaak oplossingen en verbeteringen voor de thermostaat. Zo ook voor de verbinding met het internet. Nadat je de updates installeert, is je verbinding weer stabieler. Je vindt de updates bij de instellingen van je slimme thermostaat.
Tip 5: controleer het batterijniveau
Bij een bijna lege batterij verbreken veel draadloze thermostaten de wifi verbinding. Op die manier bespaart de thermostaat stroom. Controleer daarom of jouw thermostaat genoeg batterij heeft. Vervang de batterijen of laad de thermostaat helemaal op. Verbind hem daarna opnieuw met het internet.
Tip 6: zet andere apparaten tijdelijk uit
Sommige apparaten in je huis verhogen de kans op draadloze storing. Bijvoorbeeld babyfoons, magnetrons, bluetooth apparaten of alarmsystemen. Zet deze apparaten tijdelijk uit. Verbind de slimme thermostaat daarna opnieuw met het internet.
Tip 7: reset de thermostaat
Als de tips niet werken, zet je de thermostaat terug naar de fabrieksinstellingen. Hoe je dit doet, verschilt per thermostaat. Kijk hiervoor in de handleiding. Na zo’n harde reset stel je de thermostaat helemaal opnieuw in. Je koppelt de thermostaat dus opnieuw aan de app en het wifi netwerk.