Hoe los je foutcodes en meldingen bij JURA koffiemachines op?
Meldingen oplossen
Hieronder vind je verschillende oplossingen voor de meestvoorkomende meldingen op jouw JURA machine:
- De melding ‘bonen vullen’ verdwijnt niet.
- De melding ‘lekbak ontbreekt’ verdwijnt niet.
- De melding ‘reinigen’ verdwijnt niet.
- Foutcodes 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 8 oplossen.
Melding ‘bonen vullen’ verdwijnt niet
Wanneer de melding ‘bonen vullen' verschijnt, moet je het reservoir aan de bovenkant vullen met bonen. Verdwijnt deze melding daarna niet? Dan is het bonenreservoir waarschijnlijk te vettig aan de binnenkant. Volg deze stappen:
- Haal het bonenreservoir leeg.
- Maak de binnenkant schoon met een droge doek, zodat het vettige laagje verdwijnt.
- Zet een kopje koffie. Werkt dit niet? Dan zijn de maalschijven misschien kapot en moet je deze vervangen.
Melding ‘lekbak ontbreekt’ verdwijnt niet
Jouw JURA herkent via metalen strips aan de achterkant van de lade of deze in de machine zit. Je ziet de melding ‘lekbak ontbreekt’ wanneer het metaal geen contact maakt met de machine. Dit komt door vuil op de metalen strips van de lekbak. Volg deze stappen:
- Maak alle randjes van de lekbak en de binnenkant van de machine schoon. Pak hiervoor een doekje met warm water en mild afwasmiddel.
- Droog alles af en plaats de lekbak terug in de machine.
Melding ‘reinigen’ verdwijnt niet
Het reinigingsprogramma is niet op de goede manier voltooid. Hierdoor denkt de koffiemachine dat het schoonmaken nog niet voltooid is. Voer het reinigingsprogramma nog een keer uit, alleen zonder reinigingstablet. Volg de instructies op het display en lees de handleiding.
Foutcode 1 t/m 6
Wanneer je een van de foutcodes 1, 2, 3, 4, 5 of 6 op het display ziet, is er een probleem met de ingebouwde temperatuursensoren. Deze sensoren controleren en regelen de juiste temperatuur voor de koffie. Je lost deze meldingen zo op:
- Laat de koffiemachine afkoelen naar kamertemperatuur.
- Gebruik de koffiemachine minstens 30 minuten niet.
- Haal hierna de stekker uit het stopcontact en wacht 5 minuten voordat je ‘m weer aansluit.
- Zet de machine weer aan.
Foutcode 8
Met foutcode 8 is er gemalen koffie achtergebleven in de zetgroep. Hierdoor beweegt de zetgroep stroef en zit ‘ie niet in de goede stand. Volg deze stappen en los de melding op:
- Haal de stekker uit het stopcontact en start hem na 5 minuten opnieuw op.
- Leeg de koffiedikbak en de lekbak en plaats deze opnieuw in de machine. Zorg dat de kieren niet meer zichtbaar zijn.
- Blijft de code zichtbaar? Herhaal deze stappen dan.