Hoe maak je jouw schijf zichtbaar in Windows?
Schijf zichtbaar maken
Na het installeren van je schijf, kan het gebeuren dat Windows Verkenner je schijf niet vindt. We hebben 4 oorzaken voor dit probleem met een passende oplossing. De eerste stap is het openen van 'Schijfbeheer'.
- Ga naar schijfbeheer
- Oorzaak 1: je schijf is niet geïnitialiseerd
- Oorzaak 2: je schijf is niet toegewezen
- Oorzaak 3: je schijf is niet geformatteerd
- Oorzaak 4: je schijf heeft geen stationsletter
Ga naar schijfbeheer
Klik met je rechtermuisknop op het windows icoontje in de taakbalk van je scherm. In de lijst van opties staat 'Schijfbeheer' of 'Disk management'. De sneltoets 'Windows + X' werkt ook voor het openen van deze opties. Je ziet een overzicht van alle schijven en partities in je computer. Maak het venster groter tot je het 'Blokkenrooster' onder in het scherm ziet.
Wat is de oorzaak?
Mogelijke oorzaken | Hoe herken je elke oorzaak? |
---|---|
1: je schijf is niet geïnitialiseerd | Een automatische pop-up of de melding 'Niet geïnitialiseerd' |
2: je schijf is niet toegewezen | De melding 'Niet-toegewezen' in het blokkenrooster |
3: je schijf is niet geformatteerd | De melding 'RAW' onder 'Bestandssysteem' |
4: je schijf heeft geen stationsletter | Er staat geen stationsletter bij, zoals (D:) |
Oorzaak 1: je schijf is niet geïnitialiseerd
Je initialiseert je harde schijf voordat je hem gebruikt. Je besturingssysteem herkent de schijf niet als opslagmedium als je dit niet doet. Zo initialiseer je de schijf:
- Open 'Schijfbeheer'.
- Als je schijf nog niet geïnitialiseerd is, dan krijg je meteen de pop-up 'Schijf initialiseren'.
- Krijg je geen pop-up, maar zie je de melding 'Niet geïnitialiseerd'? Klik dan met je rechter muisknop op je schijf in het blokkenrooster en kies 'Schijf initialiseren'.
- Kies tussen MBR (t/m 2 TB) en GPT (groter dan 2 TB).
- Klik op 'OK'.
Oorzaak 2: je schijf is niet toegewezen (gepartitioneerd)
Na het initialiseren van je schijf, moet je hem toewijzen. Je ziet de melding 'Niet-toegewezen' naast de relevante schijf. De volgende stap is een nieuw volume maken. Dit doe je door partitioneren of formatteren. Tip: bij formatteren kies je het beste voor NTFS. Volg deze stappen voor het maken van een nieuw volume:
- Rechtsklik op je schijf in het blokkenrooster en kies 'Nieuw eenvoudig volume'.
- Er opent nu een nieuw venster, druk op 'Volgende'.
- In dit venster kies je de volumegrootte. Verander hier niks aan en klik op 'Volgende'.
- Kies een stationsletter (bijvoorbeeld D: of E:) en druk op 'Volgende'.
- In het volgende venster formatteer je de schijf. Kies het bestandssysteem, bij voorkeur NTFS.
- Laat de clustergrootte op 'Standaard' staan en kies een volumenaam (bijvoorbeeld 'Data'). Dit wordt de naam van de schijf.
- Vink de checkbox 'Snelformatteren' aan en laat 'Bestand- en mapcompressie' leeg. Klik op 'Volgende'.
- Klik op 'Voltooien'.
Oorzaak 3: je schijf is niet geformatteerd
Na het initialiseren en toewijzen van je schijf, moet je soms nog de schijf formatteren voor Windows. In dat geval staat er bij bestandssysteem 'RAW'. Let op: als je opnieuw formatteert, wis je alle bestanden op de schijf. Doe dit dus alleen bij nieuwe schijven of maak een back-up. Zo formatteer je een schijf:
- Rechtsklik op de schijf in het blokkenrooster en kies 'Formatteren'.
- Kies een volumenaam. Zo gaat de schijf heten.
- Kies het bestandssysteem, bij voorkeur NTFS.
- Laat clustergrootte op 'Standaard' staan.
- Vink de checkbox 'Snelformatteren' aan en laat 'Bestand- en mapcompressie' leeg. Klik op 'OK'.
- Je krijgt nu een waarschuwing. Klik hier alleen op 'OK' als je zeker weet dat je bestanden veilig zijn.
Oorzaak 4: je schijf heeft geen stationsletter
Soms heeft je schijf nog geen stationsletter na het initialiseren, toewijzen en formatteren. Een stationsletter is bijvoorbeeld (D:), zoals je die in verkenner ziet. Zo wijs je een stationsletter toe:
- Rechtsklik op de juiste schijf in het blokkenrooster en kies 'Stationsletter en paden wijzigen'.
- Klik hier op 'toevoegen' voor het toevoegen van een nieuwe letter of 'Wijzigen' als je hem verandert. Daarna op 'OK'.
- Kies een letter. Klik op 'OK'.
Nog steeds niet gelukt?
Hielpen deze tips niet? Misschien ondersteunt de schijf je apparaat niet. Controleer voor de zekerheid de handleiding van je computer of laptop. Ondersteunt hij hem wel? Dan zou het kunnen dat de schijf of de aansluiting van je apparaat defect is. Bouw de schijf in een ander apparaat in. Zo zie je of hij alsnog werkt. Nog altijd geen succes? Neem dan contact op met onze klantenservice.