Welkom in jouw -omgeving! Hier kan je alles uit je assortiment bestellen met je persoonlijke budget.

Je kan altijd terug naar de normale Coolblue website door hier te klikken.

Je openstaande budget (incl. BTW) is hier altijd zichtbaar, zodat je precies weet hoeveel je kan uitgeven.

Coolblue home

The website is in Dutch. Would you rather see it in English?

Translate
Geschreven door Job

Hoe maak je jouw schijf zichtbaar in Windows?

Heb je een nieuwe harde schijf of SSD, maar is hij niet zichtbaar in je Windows computer? Geen probleem, wij leggen je uit hoe je hem initialiseert, toewijst en formatteert. Zo ga jij aan de slag met je bestanden.

Schijf zichtbaar maken

Na het installeren van je schijf, kan het gebeuren dat Windows Verkenner je schijf niet vindt. We hebben 4 oorzaken voor dit probleem met een passende oplossing. De eerste stap is het openen van 'Schijfbeheer'.

  • Ga naar schijfbeheer
  • Oorzaak 1: je schijf is niet geïnitialiseerd
  • Oorzaak 2: je schijf is niet toegewezen
  • Oorzaak 3: je schijf is niet geformatteerd
  • Oorzaak 4: je schijf heeft geen stationsletter

Ga naar schijfbeheer

Harde schijf SSD niet gevonden windows schijfbeheer

Klik met je rechtermuisknop op het windows icoontje in de taakbalk van je scherm. In de lijst van opties staat 'Schijfbeheer' of 'Disk management'. De sneltoets 'Windows + X' werkt ook voor het openen van deze opties. Je ziet een overzicht van alle schijven en partities in je computer. Maak het venster groter tot je het 'Blokkenrooster' onder in het scherm ziet.

Wat is de oorzaak?

Mogelijke oorzaken Hoe herken je elke oorzaak?
1: je schijf is niet geïnitialiseerd Een automatische pop-up of de melding 'Niet geïnitialiseerd'
2: je schijf is niet toegewezen De melding 'Niet-toegewezen' in het blokkenrooster
3: je schijf is niet geformatteerd De melding 'RAW' onder 'Bestandssysteem'
4: je schijf heeft geen stationsletter Er staat geen stationsletter bij, zoals (D:)

Oorzaak 1: je schijf is niet geïnitialiseerd

Windows SSD harde schijf initialiseren

Je initialiseert je harde schijf voordat je hem gebruikt. Je besturingssysteem herkent de schijf niet als opslagmedium als je dit niet doet. Zo initialiseer je de schijf:

  1. Open 'Schijfbeheer'.
  2. Als je schijf nog niet geïnitialiseerd is, dan krijg je meteen de pop-up 'Schijf initialiseren'.
  3. Krijg je geen pop-up, maar zie je de melding 'Niet geïnitialiseerd'? Klik dan met je rechter muisknop op je schijf in het blokkenrooster en kies 'Schijf initialiseren'.
  4. Kies tussen MBR (t/m 2 TB) en GPT (groter dan 2 TB).
  5. Klik op 'OK'.

Oorzaak 2: je schijf is niet toegewezen (gepartitioneerd)

Harde schijf of SSD niet-toegewezen partitioneren in windows

Na het initialiseren van je schijf, moet je hem toewijzen. Je ziet de melding 'Niet-toegewezen' naast de relevante schijf. De volgende stap is een nieuw volume maken. Dit doe je door partitioneren of formatteren. Tip: bij formatteren kies je het beste voor NTFS. Volg deze stappen voor het maken van een nieuw volume:

  1. Rechtsklik op je schijf in het blokkenrooster en kies 'Nieuw eenvoudig volume'.
  2. Er opent nu een nieuw venster, druk op 'Volgende'.
  3. In dit venster kies je de volumegrootte. Verander hier niks aan en klik op 'Volgende'.
  4. Kies een stationsletter (bijvoorbeeld D: of E:) en druk op 'Volgende'.
  5. In het volgende venster formatteer je de schijf. Kies het bestandssysteem, bij voorkeur NTFS.
  6. Laat de clustergrootte op 'Standaard' staan en kies een volumenaam (bijvoorbeeld 'Data'). Dit wordt de naam van de schijf.
  7. Vink de checkbox 'Snelformatteren' aan en laat 'Bestand- en mapcompressie' leeg. Klik op 'Volgende'.
  8. Klik op 'Voltooien'.

Oorzaak 3: je schijf is niet geformatteerd

harde schijf formatteren of SSD formatteren in Windows

Na het initialiseren en toewijzen van je schijf, moet je soms nog de schijf formatteren voor Windows. In dat geval staat er bij bestandssysteem 'RAW'. Let op: als je opnieuw formatteert, wis je alle bestanden op de schijf. Doe dit dus alleen bij nieuwe schijven of maak een back-up. Zo formatteer je een schijf:

  1. Rechtsklik op de schijf in het blokkenrooster en kies 'Formatteren'.
  2. Kies een volumenaam. Zo gaat de schijf heten.
  3. Kies het bestandssysteem, bij voorkeur NTFS.
  4. Laat clustergrootte op 'Standaard' staan.
  5. Vink de checkbox 'Snelformatteren' aan en laat 'Bestand- en mapcompressie' leeg. Klik op 'OK'.
  6. Je krijgt nu een waarschuwing. Klik hier alleen op 'OK' als je zeker weet dat je bestanden veilig zijn.

Oorzaak 4: je schijf heeft geen stationsletter

Stationsletter toewijzen aan een harde schijf of SSD in Windows

Soms heeft je schijf nog geen stationsletter na het initialiseren, toewijzen en formatteren. Een stationsletter is bijvoorbeeld (D:), zoals je die in verkenner ziet. Zo wijs je een stationsletter toe:

  1. Rechtsklik op de juiste schijf in het blokkenrooster en kies 'Stationsletter en paden wijzigen'.
  2. Klik hier op 'toevoegen' voor het toevoegen van een nieuwe letter of 'Wijzigen' als je hem verandert. Daarna op 'OK'.
  3. Kies een letter. Klik op 'OK'.

Nog steeds niet gelukt?

Man bouwt SSD in computer maar Windows kan schijf niet vinden

Hielpen deze tips niet? Misschien ondersteunt de schijf je apparaat niet. Controleer voor de zekerheid de handleiding van je computer of laptop. Ondersteunt hij hem wel? Dan zou het kunnen dat de schijf of de aansluiting van je apparaat defect is. Bouw de schijf in een ander apparaat in. Zo zie je of hij alsnog werkt. Nog altijd geen succes? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Job
Artikel van:
Job Opslag specialist.
Persoonlijke chat Dialogisch.
Je chat nu met Coolblue klantenservice
Deze chat is gesloten
foo
Oeps Bestandsgrootte is groter dan 5mb. Upload een kleiner bestand.