Hulp bij problemen met je Gigaset telefoon
Je maakt gebruik van een Gigaset, maar loopt tegen een probleem aan. Vervelend, maar wellicht eenvoudig op te lossen. Op deze pagina wordt een aantal problemen, mogelijke oorzaken en oplossingen besproken.
Probleem: het display van mijn Gigaset geeft niets weer
Mogelijke oorzaken:
- De handset is niet ingeschakeld.
- De batterijen zijn niet opgeladen.
- De toetsenblokkering van het toestel is ingeschakeld.
Oplossingen:
- Schakel het toestel in.
- Laad de batterijen op of vervang deze.
- Hef de toetsenblokkering op. Dit doe je door de hekje-toets ingedrukt te houden.
Probleem: de batterij van mijn toestel is snel leeg
Mogelijke oorzaken:
- Het gebruik van extra functies als bluetooth, Eco-mode of Ruimtebewaking.
- De batterijen zijn oud en versleten.
- Het toestel wordt opgeladen op een basisstation dat niet van Gigaset is.
Oplossingen:
- Schakel de extra functies uit.
- Vervang de batterijen.
- Gebruik het meegeleverde basisstation of een ander basisstation van Gigaset om het toestel op te laden.
Probleem: mijn handset gaat niet over
Mogelijke oorzaken:
- Het oproepsignaal is uitgeschakeld.
- Het doorschakelen van oproepen is ingeschakeld.
- De ringtone wordt onderdrukt voor anonieme bellers.
- Het toestel gaat binnen een specifieke periode niet over.
Oplossingen:
- Schakel het oproepsignaal in.
- Oproepen doorschakelen uitzetten.
- Oproepsignaal voor anonieme bellers uitzetten.
- De tijdschakeling is ingesteld. Schakel deze uit. Controleer indien aanwezig de blokkeerlijst.
Probleem: op het display is 'Handset aanmelden' of 'Plaats handset op basisstation' te zien
Mogelijke oorzaken:
- De handset is nog niet aangemeld op het basisstation.
- Het maximale aantal aangemelde handsets is overschreden.
Oplossingen:
- Meld de handset aan.
- Kijk in de handleiding van je toestel wat het maximale aantal handsets is dat je kunt aanmelden op het basisstation.
Probleem: nummerherkenning werkt niet
Mogelijke oorzaken:
- De beller heeft nummerweergave onderdrukt.
- Nummerherkenning is niet geactiveerd bij de provider of wordt niet ondersteund door de provider.
- De telefoon is aangesloten op een router of telefooncentrale die de gegevens niet op de juiste wijze doorzet.
Oplossingen:
- De beller moet zijn nummerweergave activeren bij de provider.
- Neem contact op met jouw provider om de nummerherkenning te activeren.
- Herstel de standaardinstellingen van de telefooncentrale. Dit doe je door de centrale kort (één minuut) van de voeding af te halen en de stekker daarna opnieuw in het apparaat te steken. Als het gaat om een router: controleer de instellingen van de router op de PC of in de handleiding. Zoek hierbij naar termen als 'Nummerweergave', 'CLIP', 'Oproepweergave' en 'Meesturen telefoonnummer'.
Probleem: de gesprekken worden niet gestart als ik mijn toestel bij een inkomende oproep van de lader haal
Mogelijke oorzaak:
- Automatisch beantwoorden is niet ingeschakeld.
Oplossing:
- Schakel automatisch beantwoorden in.
Probleem: in het display is 'Geen basis' te zien
Mogelijke oorzaken:
- De handset bevindt zich buiten het bereik van het basisstation.
- Het basisstation staat uit.
- Het bereik van het basisstation is kleiner geworden.
Oplossingen:
- Verklein de afstand tussen de handset en het basisstation.
- Controleer of de stekkers goed in het basisstation en eventuele router/telefooncentrale zitten.
- 'Maximum bereik' is uitgeschakeld. Schakel dit in.
Artikel van:
Jesper
Vaste telefoon-specialist.