Welk type externe cameramicrofoon heb ik nodig?
Shotgunmicrofoon
Als je gesprekken tussen 2 personen of een interview opneemt, kies je voor een shotgunmicrofoon. De meeste shotgunmicrofoons hebben een supercardioïde richtingskarakteristiek waardoor geluiden vanaf de zijkanten en de achterkant worden geblokkeerd. Hierdoor neem je geïsoleerde geluiden op van korte afstand. Deze microfoons zijn ook erg geschikt voor het later opnemen van een audiospoor in een studio.
Stereomicrofoon
Soms wil je bij je film ook omgevingsgeluid opnemen. Zoals bij het filmen van een documentaire waarbij je in een ruimte filmt. Hier wil je ook iets van de ambiance vastleggen. Dan gebruik je een stereomicrofoon. Deze microfoon legt het geluid vast zoals wij dat met 2 oren ook horen. De 2 interne microfoons wijzen allebei 1 kant op waardoor er een mix van het omgevingsgeluid wordt geregistreerd.
Dasspeldmicrofoon
Zodra je een toespraak filmt, is het vaak niet mogelijk om je videomicrofoon dicht op de geluidsbron te plaatsen. Een handmicrofoon is ook niet altijd geschikt vanwege de beperkte bewegingsvrijheid. In dit soort situaties gebruik je een lavalier, ook wel een reversmicrofoon genoemd. Deze microfoon neemt alleen dat op wat de drager zegt. Bij het opnemen van een interview gebruik je een discrete lavalier die onzichtbaar op een jasje geplaatst wordt.
Richtingskarakteristiek: wat is dat?
De richtingskarakteristiek van een cameramicrofoon bepaalt vanuit welke richting de microfoon het meest gevoelig is. Dat kan, naast de voorkant, ook vanaf de zij- of achterkant zijn. Deze gevoeligheid bepaalt daarmee in welke situatie je een bepaalde microfoon gebruikt en hoeveel omgevingsgeluid je krijgt in je opname. De verschillende richtingskarakteristieken zijn cardioïde, supercardioïde, omnidirectioneel en bi-directioneel.
Cardioïde
Een cardioïde cameramicrofoon neemt vooral geluid vanaf de voorkant op. De opnamehoek is 131 graden, dat betekent er ook (in mindere mate) geluid vanaf de zijkanten wordt meegenomen in je opname. Dat zorgt voor een minimaal omgevingsgeluid, wat de ruimte en sfeer van de omgeving in het geluid creëert. Een cardioïde microfoon gebruik je voornamelijk voor documentaires, interviews, evenementen, bruiloften, zang en muziek.
Supercardioïde
Een cameramicrofoon met een supercardioïde richtingskarakteristiek is erg gevoelig voor geluid aan de voorkant. Je richt deze microfoon dus specifiek op de bron die je wilt opnemen, het liefst zo dichtbij mogelijk. Door de opnamehoek van 115 graden neemt deze microfoon nauwelijks omgevingsgeluid op. Dat maakt de supercardioïde geschikt voor gebruik op filmsets, vloggen en verslaggeving.
Omnidirectioneel
Deze microfoon neemt volledig rondom geluid op. De signalen komen van alle kanten even goed binnen. Deze microfoon hoeft hierdoor ook niet specifiek op de bron gericht te zijn. Daarom zie je een omnidirectionele microfoon vaak terug in dasspeldmicrofoons, die je bijvoorbeeld tijdens presentaties, talkshows of interviews op iemands kleding ziet zitten. Op een jasje gespeld kan de spreker met dit type microfoon zijn hoofd vrij bewegen zonder dat er geluid wegvalt.
Bi-directioneel
Wil je een microfoon die het geluid van twee kanten even hard opvangt? Dan kies je voor een bi-directionele microfoon. Afhankelijk van hoe je de microfoon plaats, wordt het geluid van zowel de voor- als achterkant of de beide zijkanten opgenomen. De opnamehoek van een bi-directionele microfoon is 90 graden, waarmee je weinig tot geen omgevingsgeluid hebt. Deze microfoon gebruik je voor bijvoorbeeld podcasts en radio interviews, zodat je gesprekken tussen twee mensen van twee kanten opneemt.