Geschreven door Giovanni

Specialisten review van Super Mario Odyssey

Sinds de reuzen onder de Mario games, Mario 64 en Super Mario Sunshine is het even stil geweest rondom volwaardige Mario games. Paper Mario heeft ons wel even zoet gehouden, maar het was écht tijd om weer eens in een open wereld pareltje te duiken. Is Super Mario Odyssey deze parel? Ik heb het voor je uitgezocht.

Super Mario Odyssey

Nintendo Switch | Platformer | Maximaal 2 spelers
47,99
  • Super Mario Odyssey voelt weer net zo aan als vroeger.
  • Kleurrijke, afwisselende werelden en puzzels.
  • Cappy voegt veel nieuwe gampeplay mogelijkheden toe.
  • De game mag voor volwassenen een tikje uitdagender zijn.
  • De motion controls zijn leuk, maar onhandig als je niet thuis speelt.

Nostalgie

Nostalgie

Al van jongs af aan kwam ik in aanraking met Mario. Van samen met mijn ouders spelen op de oldskool grijze Gameboy tot na school de hele middag met vriendjes Super Mario 64 op de Nintendo 64 spelen, Mario is voor mij en veel mensen hét synoniem voor games. Zodra ik Odyssey uit de verpakking trok en in mijn Switch stopte kwam dat vertrouwde gevoel weer terug. Alleen al de manier waarop Mario door de wereld rent en hoe de controls van de game aanvoelen toveren een glimlach op mijn gezicht.

Kleurrijke spelwerelden

Kleurrijke spelwerelden

Waar Mario vroeger al kleurrijk was, was het vaak toch niet één van moeder's mooiste games. Vooral voor een pc gamer als ik zijn graphics toch wel iets waar ik waarde aan hecht bij een game. Bij Super Mario Odyssey zijn deze twijfels er niet meer. De kleuren springen van het scherm af, de graphics zijn scherp en hebben hun eigen, typische Mario stijltje.

Graphics

Ondanks de relatief lage resolutie ziet de game er op het scherm van de Switch gewoon geweldig uit. Ook op mijn grote tv is er op een paar randjes na weinig over te klagen. Met het Odyssey ruimteschip reis je langs de verschillende werelden, die elk hun eigen stijl en persoonlijkheid hebben. Dit houdt de gameplay fris, vooral omdat ook de oude 2D werelden van Mario niet vergeten zijn, zij het dat je deze regelmatig en met nieuwe elementen tegenkomt.

Controls

Gameplay

Allereerst, jeetje, wat loopt deze game soepel. Of je nou in de handheld modus speelt of Mario op de grote tv in de huiskamer door het beeld springt, het voelt allemaal goed aan. Als N64 veteraan komen ook snel de oude technieken weer naar boven, waardoor ik als een razende door de spelwereld beweeg. De motion controls zijn leuk, maar vooral voor de kids. Ik speel vooral onderweg en dan is het zwaaien met de joy-cons niet zo handig.

Nieuwe mechanics

Naast mario zijn eigen capriolen vermaak ik me ook zeker met de extra mogelijkheden die Mario's nieuwe maatje Cappy met zich meebrengt. Dankzij Cappy neem je wezens in de wereld tijdelijk over, wat de nodige voordelen met zich meebrengt. Zo neem je een kikker over om nog hoger te springen of zelfs een slapende T-rex, die je vijanden opeet en zich door rotsen en muren weet te beuken. En dan krijgen alle wezens nog een mooie Mario snor ook.

Super Mario Odyssey vult de schoenen van zijn voorgangers. De game ademt dezelfde vrijheid als Mario op de Nintendo 64 van vroeger. Dit begint bij de animaties en kleurrijke werelden, maar trekt zich door in de creativiteit en levendigheid van de game. De game is het spelen waard voor jong en oud, als zullen ervaren gamers de game af en toe wat makkelijk vinden. Ik heb me in ieder geval goed vermaakt en kan niet wachten om na het schrijven van deze review weer verder te spelen.

Giovanni
Giovanni Gamingspecialist.