Geschreven door Giovanni

Specialisten review van de Nintendo Switch

Eindelijk is hij er: de mysterieuze Nintendo NX heeft zich ontpopt tot de Nintendo Switch. Met de verschillende speelmogelijkheden is deze console net even wat anders dan we van consoles gewend zijn. Je gebruikt hem namelijk onderweg, thuis en op feestjes. Is de Switch wat voor jou? Ik heb de Nintendo Switch voor je getest!

Bekijk de Nintendo Switch

6.2 inch | LCD | Speelbaar op tv
289,-
  • Onderweg, thuis en samen gamen op één systeem.
  • Grafisch indrukwekkend voor een handheld console.
  • Altijd en overal toegang tot grote Nintendo titels als the Legend of Zelda, (na release) Mario en Super Smash Bros.
  • De batterijduur is beter dan verwacht.
  • De joy-cons zijn niet altijd even comfortabel voor spelers met grote handen.
  • De meegeleverde grip laadt de joy-con controllers niet op.

Nadat er een rood/witte doos op mijn bureau belandde werd werk echt weer een beetje hobby.

• De Switch tablet
  • De joy con controller (2x)
  • Joy con grip (1x)
  • Joy-con straps (2x)
  • Docking Station (1x)
  • HDMI kabel (1x)
  • Voedingskabel (1x)

De Switch voelt stevig aan en het bevestigen van de joy-con controllers gaat soepel. Het menu is lekker vlot, gebruiksvriendelijk en volledig in het Nederlands in te stellen.

Het scherm

Het scherm

Op het eerste gezicht lijkt het scherm wat klein, maar die illusie verdween echter snel wanneer ik de joy con controllers erop klikte. Dan heb je, in vergelijking met een 2DS, plotseling een best wel grote handheld in handen. De helderheid van het scherm is prima en past zich (als je dit instelt) aan op het licht van je omgeving. Op zijn helderst komt het 720p scherm goed tot zijn recht en speel je vrolijk door als het zonnetje schijnt.

De batterijduur

De batterijduur

Voor een console als de Switch is de batterijduur van levensbelang. Volgens Nintendo houdt de console het tussen de 3 en de 6 uur vol. In de test liep ik zelden tegen batterijproblemen aan. De Switch houdt het zonder tussentijds opladen gemakkelijk vol met het spelen van Zelda tijdens mijn treinretour (1-1.5 uur), lunchpauze (45 min) en potje racen voor het slapengaan. Onderweg laad je de console eventueel ook op door een powerbank te gebruiken.

Onderweg

Onderweg

Dit is waar de Nintendo Switch écht tot zijn recht komt. Ik haal de Switch uit mijn tas en binnen een paar seconden galoppeer ik alweer door de nieuwste Zelda wereld. In een drukke trein speel ik met de joy-cons aan de console bevestigd. Heb ik de coupé voor mezelf? Dan zit ik liever even achterover met de Switch en zijn kickstand op het tafeltje en een joy-con controller in elke hand. Vroeger zag ik mijn extra reistijd als een probleem, nu is het even een momentje voor mezelf om voor- en na werk even tot rust te komen.

Party modus

Party modus

Ook dit geeft de Switch een streepje voor op zijn standaard console neefjes. Het is namelijk mogelijk om met meerdere mensen op 1 Switch te spelen. In deze stand functioneren de linker- en rechter joy-con elk als een losse controller. Voor mij persoonlijk is het spelen met een enkele joy-con dankzij mijn bovengemiddeld grote handen na een half uurtje wel oncomfortabel, maar voor kinderen of mensen zonder berenpoten is het goed te doen.

Thuisgebruik

Thuisgebruik

Ook thuis blijft het opvallend hoe de Switch is ingericht op gemak. Ik plaats simpelweg mijn Switch in het docking station en poef, Link verschijnt nagenoeg onmiddellijk op mijn tv. Andersom geldt hetzelfde: trek je Switch uit het docking station en je bent meteen klaar om onderweg te spelen. Wanneer je langere tijd achter elkaar speelt en zoals ik grotere handen hebt, is het investeren in een Pro controller geen overbodige luxe.

Games

Games

Zelda is een rots van een launch game, maar een beetje afwisseling is altijd wenselijk. Momenteel vermaak ik mij prima met Zelda en Fast RMX, welke overigens gewoon met 60 fps over je scherm botert.Vooral interessant is het feit dat ook grote ontwikkelaars als EA voor de Switch ontwikkelen. Wellicht is het voor veel fans juist wel interessant om de nieuwe FIFA overal te spelen, in plaats van bij de tv.

Ouderlijk toezicht

Ouderlijk toezicht

Natuurlijk is de console ook uitermate geschikt voor jongere gamers. Ik kan me voorstellen dat je als ouder nu kan denken: "Nu krijg ik mijn kind nooit meer aan het buitenspelen". Gelukkig stel je via de bijbehorende smartphone app in dat jouw kleintje even een uurtje mag gamen. Te lang? Dan krijg je daarover een melding op je telefoon en is het mogelijk om op afstand een waarschuwing te tonen of een game af te sluiten.

Reis je veel, houd je van Nintendo klassiekers en heb je normaal weinig tijd om te gamen? Dan is de Nintendo Switch de console voor jou. Ook voor kinderen is de console zeer geschikt, bijvoorbeeld om ze zoet te houden tijdens lange autoritten of vakanties. De console is op verschillende manieren te gebruiken maar blinkt pas echt uit wanneer je hem onderweg gebruikt. De games zijn qua aanbod nog enigszins beperkt, maar er staan een aantal moddervette must-have releases op de kalender.

Giovanni
Giovanni Gaming specialist.