Geschreven door Sanne

Specialisten review van de Canon EOS 2000D

De Canon EOS 2000D wordt gezien als een perfecte spiegelreflexcamera voor de beginnende fotograaf. Ik ben wel benieuwd naar de redenen. Daarom nam ik de proef op de som en ging ik op pad met het toestel. Ik testte onder meer de gebruiksvriendelijkheid en de creatieve opties. In dit artikel lees je alles over mijn bevindingen.

24,1 megapixels, filmt in Full HD 1080p | Met wifi, bluetooth en NFC | Inclusief 18-55mm lens, tas, geheugenkaart
Adviesprijs 589,- 449,-
  • Je maakt gedetailleerde foto's dankzij de 24,1 megapixel sensor.
  • Via wifi stuur je draadloos je foto's naar je smartphone of tablet.
  • Als beginnende fotograaf neem je de Canon EOS 2000D mee op pad in de meegeleverde cameratas.
  • De beeldstabilisatie van de 18-55mm lens vermindert bewegingsonscherpte.
  • Een kantelbaar scherm voor het maken van selfies en vlogs ontbreekt.
  • De body bevat geen beeldstabilisatie om bewegingsonscherpte te verminderen.
  • NFC is alleen mogelijk voor compatibele Canon en Android apparaten.

Dat spiegelreflexcamera's niet groot hoeven te zijn, wist ik al een tijdje. Dit is ook zo'n fijne compacte camera waar alles op en aan lijkt te zitten. Het toestel is licht van gewicht en ligt lekker in de hand. Ook ziet de camera er niet al te ingewikkeld uit. Het aantal knoppen is beperkt. Daarnaast is direct zichtbaar waar ze voor dienen. Ik ben erg benieuwd naar de gebruiksvriendelijkheid van het toestel en naar de verschillende mogelijkheden.

Compact ontwerp met genoeg instellingsmogelijkheden

Compact ontwerp

Zoals ik van spiegelreflexcamera's gewend ben, ligt de camera goed in de hand. Door het relatief lichte gewicht en de rubberen greep, houd ik de camera gemakkelijk met 1 hand vast. Hoewel het een compact toestel is, mis ik geen instellingsmogelijkheden. Alle knoppen die ik doorgaans gebruik, zitten erop. Ook is het scherm groot genoeg om mijn opnamen goed te bekijken. Ik kan het scherm alleen niet kantelen, maar dat lijkt vooralsnog het enige nadeel.

Gebruiksvriendelijke bediening

Gebruiksvriendelijkheid

Tijdens het fotograferen merk ik dat ik moeiteloos alle instellingen weet te vinden. Het is in bijna een oogopslag duidelijk waar alle knoppen voor dienen. De instellingen zijn grotendeels via de knoppen te regelen en anders via het menu op de camera in te stellen. Beginnende fotografen hebben volgens mij veel aan de functiegids die tekst en uitleg geeft bij instellingen. Dit is ook erg handig bij de diverse modi, zo zie je precies waar je ze voor inzet.

Veel creatieve modi

Creative modi

De creatieve fotograaf heeft aan dit toestel een goede. Er zitten genoeg modi op waarmee je zonder al te veel moeite een foto met een bijzonder effect maakt. Wat mij opvalt is de culinaire modus. Hiermee zorgt de camera voor een optimaal resultaat bij food fotografie. Een leuke toevoeging als je het mij vraagt. Zeker geschikt voor de Instagrammer die graag foto's maakt van zijn eten. Ook voor de gevorderde fotograaf zijn er voldoende creatieve opties via de handmatige modi.

Scherpe opnames

Door de 24,1 megapixel sensor van APS-C formaat zijn mijn opnamen gedetailleerd en levendig van kleur. De camera is nauwkeurig in het scherpstellen. Maar omdat er maar 9 focuspunten zijn, lukte het me niet goed om op 1 klein onderwerp te focussen. Filmen doe ik ook in een goede kwaliteit, namelijk in Full HD. Een leuke filmoptie vond ik de Snapshot modus. Hiermee maak je korte filmpjes die je later samenvoegt tot bijvoorbeeld een dagoverzicht.

Adviesprijs 589,- 449,-

Zowel de beginnende de als gevorderde fotograaf kan naar mijn idee goed uit de voeten met dit toestel. De camera is compact en heeft een beperkt aantal knoppen waardoor je er makkelijk mee aan de slag gaat. Ook de functiegids helpt goed bij het begrijpen van het toestel. Door de handmatige instellingsmogelijkheden maakte ik er opnamen naar eigen creatief inzicht mee. Ook ben ik erg tevreden over de kwaliteit van mijn gemaakte foto's en video's.

Sanne
Sanne Camera specialist.