Algemene voorwaarden Coolblue warmtepompen
Algemene voorwaarden
Onze algemene voorwaarden zijn eerlijk, open en direct. Lekker kort en duidelijk, zonder moeilijke woorden. Deze voorwaarden gaan specifiek over de koop, levering en installatie van je zonnepanelen.
Laatste update: 1 oktober 2024
1. Over ons
1.1. Wie wij zijn en hoe je ons kunt bereiken
Hoi! Wij zijn Coolblue Energie. Als je ons wilt spreken, kan dat op de volgende manieren:
- Bel ons: 088 54 54 111
- Mail ons: warmtepompen@coolblue.nl
- Schrijf ons: St. Jacobsstraat 135, 3511 BP Utrecht
- Openingstijden: kijk op www.coolblue.nl/warmtepompen
- Ons KvK-nummer: 62009761
- Ons btw-identificatienummer: NL854593184B01
2. Definities
Voor ons is maar één definitie echt belangrijk: Klant. Koning. Maar om misverstanden te voorkomen, leggen we de rest van de definities uit deze voorwaarden ook even uit:
Jij (je, jou, jouw):
De persoon aan wie wij de offerte uitbrengen.
Installatie:
Het installeren, inclusief de voorbereiding, van de warmtepomp op de locatie, zoals vermeld in de offerte. Daar horen ook de eventuele aanvullende werkzaamheden bij die wij met jou hebben afgesproken.
Offerte:
De offerte die wij aan jou sturen voor de installatie van de warmtepomp.
Opleverrapport:
Het formulier waarmee de installateur de installatie controleert.
Overeenkomst:
De overeenkomst tussen jou en ons betreft de installatie van de warmtepomp. Deze bestaat uit de offerte, met eventuele bijlagen en de algemene voorwaarden.
Prijs:
De totale prijs, met eventueel overige vergoedingen voor producten en/of diensten die jij aan ons verschuldigd bent, zoals in de offerte of overeenkomst staat.
Schouw:
Het technische onderzoek op locatie uitgevoerd om de geschiktheid van de locatie te beoordelen en te bepalen of en wat voor warmtepomp we kunnen installeren.
3. Offerte, bestelproces en wijzigingen
- Nadat je je gegevens hebt achtergelaten, bellen wij je terug. We bekijken dan samen of een warmtepomp haalbaar is en voeren een kwaliteitscontrole uit. Als alles klopt, ontvang je een definitieve offerte van ons. Lees de offerte goed door en vertel het ons als er iets in staat wat niet klopt.
- De offerte is vrijblijvend en heeft een geldigheidsdatum, zoals vermeld in de offerte of bijbehorende e-mail.
- Als je blij bent met de offerte horen we dat graag. Na aanvaarding gaan wij direct voor je aan de slag. We hebben dan een overeenkomst.
- Zodra je akkoord bent met de offerte. Daarna nemen we contact op via telefoon om de installatie van je warmtepomp in te plannen. En plannen we nog een schouw op locatie. Zo weten we zeker of alles past en of er extra werk nodig is.
- Zijn er extra werkzaamheden of wijzigingen in de overeenkomst nodig? Dan bespreken we dit met jou. Het kan dan zijn dat we de installatie niet kunnen uitvoeren of dat we de prijs moeten aanpassen. In deze gevallen mogen we de overeenkomst kosteloos verbreken. Wordt de prijs hoger? Dan heb je 30 kalenderdagen na ontvangst van de nieuwe offerte de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden.
- De in de overeenkomst genoemde cijfers met betrekking tot opbrengsten, terugverdientijden en het rendement van de warmtepomp zijn een algemene inschatting. Deze cijfers bieden geen garantie voor de daadwerkelijke opbrengsten, terugverdientijden en het rendement van de warmtepomp. Uiteraard doen we ons uiterste best om de cijfers zo realistisch mogelijk te laten zijn.
4. Planning
- Bij vertraging, door bijvoorbeeld weersomstandigheden waardoor we niet kunnen werken, nemen we contact met je op voor een nieuwe installatiedatum.
- Als wij een onredelijke vertraging veroorzaken, kun je de overeenkomst ontbinden. Bijvoorbeeld als we je een dag van tevoren afbellen zonder reden. Wil je toch dat wij de installatie uitvoeren? Dan zoeken we samen naar een oplossing.
- Mochten we de afgesproken installatiedatum niet halen, dan wordt het eventuele verlies in opbrengst vanaf de afgesproken installatiedatum niet gecompenseerd.
5. Installatie en oplevering
- De schouw, op locatie, bevat geen technisch onderzoek naar het draagvermogen van de (dak)constructie. We vragen je daarom dit zelf uit te zoeken voordat je akkoord gaat met de offerte.
- Na de installatie van je warmtepomp nemen we de warmtepomp volledig met je door. Daarna ontvang je het opleverrapport, waarin je alle informatie over je warmtepomp kunt vinden, samen met de foto’s van het installatieproces. We vragen je op de dag van de installatie om een servicerapport te ondertekenen waarin je akkoord gaat met de door ons verrichte werkzaamheden. Hiervoor moet je aanwezig zijn tijdens de oplevering. Ben je niet aanwezig en moeten we terugkomen? Dan mogen we daarvoor kosten in rekening brengen.
- Coolblue Energie behoudt zich te allen tijde het recht voor tot het afbreken van de installatiewerkzaamheden en/of het ontbinden van de overeenkomst bij een van de volgende situaties:
- De veiligheid van onze installateurs kan bij het uitvoeren van de installatiewerkzaamheden niet worden gegarandeerd;
- De locatie voor de installatiewerkzaamheden is niet goed bereikbaar;
- De woning blijkt niet geschikt voor de installatie van een warmtepomp;
- Asbest wordt aangetroffen;
- Een gevaarlijke situatie in de meterkast of de technische ruimte wordt aangetroffen. Als onze installateurs langskomen en een van de bovenstaande situaties aantreffen omdat je ons onjuiste informatie hebt gegeven, of belangrijke informatie niet hebt doorgegeven, behouden wij ons het recht voor om de kosten bij je in rekening te brengen die wij tot dan toe hebben gemaakt. Deze kosten verrekenen we dan met een eventuele aanbetaling die je hebt gedaan.
6. Herroeping van de Overeenkomst
- Herroepen van de opdracht tot installatie; we zien je akkoord op de offerte als een uitdrukkelijk verzoek om de installatie van de warmtepomp uit te voeren. Ook als er na de schouw of door een andere reden nog wijzigingen in de offerte worden doorgevoerd.
- Herroepen van de installatie van je warmtepomp; je kunt je tot 14 dagen na de installatie van je warmtepomp bedenken. Je kunt dan de overeenkomst zonder opgave van reden ontbinden. Dit wordt ook wel ‘herroepingsrecht’ genoemd. In dit geval vragen we je om een compensatie voor de werkzaamheden die we al hebben gedaan. Dat zijn onder andere, maar niet uitsluitend;
- de installatiekosten van de oorspronkelijk uitgevoerde installatie;
- een afschrijving van 30% op alle geïnstalleerde producten;
- de verwijderingskosten. Zijn er complexe en vaak dure verwijderwerkzaamheden nodig om alles in de oorspronkelijke staat terug te brengen? Dan zijn we niet verplicht deze werkzaamheden uit te voeren of te betalen. We kunnen dit wel in overleg tegen bijkomende kosten uitvoeren.
7. Schade
- Schade komt bijna nooit voor. Maken we toch een fout waardoor er schade aan jouw eigendom ontstaat? Dan zorgen wij dat het hersteld wordt. Kan dat niet? Dan vergoeden we dit natuurlijk. Dit geldt voor alle directe schade, behalve voor kleine reparaties aan bijvoorbeeld je schilderwerk of behang dat tijdens het werk beschadigd is geraakt, zoals door boren in de muur bij het plaatsen van de omvormer, maar ook een vlek in bijvoorbeeld de vloerbedekking. Wij vergoeden nooit immateriële schade.
- Schakel je zelf een ander in om eventuele schade of problemen op te lossen? Dan vergoeden wij alleen de kosten als we de offerte schriftelijk hebben goedgekeurd voordat de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Wij hebben het recht om een offerte af te wijzen, bijvoorbeeld als wij vinden dat de schade of het probleem niet voor onze rekening is, of als de kosten uit de offerte te hoog zijn. We nemen in dat geval contact met je op om te onderzoeken of er een andere oplossing mogelijk is.
8. Wat we jou vragen
- Je betaalt de prijs zoals vermeld in de overeenkomst en eventueel meerwerk. Van meerwerk is sprake wanneer wij extra kosten hebben moeten maken, bijvoorbeeld door aan ons verstrekte informatie die in werkelijkheid anders blijkt te zijn of door afwijkingen in geschatte hoeveelheden.
- Om de installatie zo goed en veilig mogelijk uit te voeren, vragen we je:
- ons van alle correcte door ons gewenste relevante informatie en documentatie te voorzien, zoals afmetingen, uitzonderingen en materialen;
- ons toegang te geven tot de plek waar we mogen installeren en te zorgen dat er geen obstakels zijn, zoals containers, auto’s en geblokkeerde of gevulde ruimten; *zelf aanwezig te zijn bij de uitvoering en oplevering van de installatie van je warmtepomp. Dus niet de buren of een van je kinderen; *op tijd alle werkzaamheden zoals vermeld in de offerte en/of in een mail van je adviseur uit te voeren, door bekwame personen en volgens de standaard relevante kwaliteitseisen.
- alle goedkeuringen, toestemmingen en vergunningen in orde en beschikbaar te hebben. Het komt bijna nooit voor, maar in enkele gevallen zijn bijvoorbeeld de goedkeuring van de VvE, de organisatie, de verhuurder of de gemeente nodig. Denk aan (omgevings)vergunningen bij monumentale panden en beschermde stads- en/of dorpsgezichten;
- om vóór de installatie je verzekeraar te benaderen om te controleren of de plaatsing geen gevolgen heeft voor je (opstal)verzekering. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
- We streven ernaar je uiterlijk één dag van tevoren te laten weten via telefoon en/of e-mail en is de vergoeding vanuit ons niet van toepassing. In uitzonderlijke gevallen kan dit eventueel de ochtend zelf zijn, als de wind bijvoorbeeld spontaan is op komen zetten of plotseling personeelstekort bij Coolblue Energie.
- Je hebt op jouw beurt tot 14 dagen voor de afgesproken installatiedatum de tijd om de installatie te verzetten. Staan we toch voor je deur en kunnen we de installatie niet uitvoeren omdat je niet thuis bent of om andere aan jou toe te rekenen redenen? Dan mogen we de gemaakte kosten hiervoor in rekening brengen.
- Hebben wij voor de installatie specifieke externe kosten gemaakt, zoals het huren van een hijskraan? Dan mogen we deze kosten ook bij jou in rekening brengen. Heb je deze kosten niet betaald binnen 14 dagen na ontvangst van de aanmaning? Dan kunnen wij mogelijk de overeenkomst ontbinden en ben je nog steeds verplicht tot betaling.
- We zijn niet aansprakelijk voor eventuele kosten, boetes of verliezen die het gevolg zijn van het niet op orde hebben van toestemmingen, verzekeringen of vergunningen. Als wij hierdoor schade ondervinden, kunnen we dat bij jou in rekening brengen of verrekenen met een eventuele aanbetaling.
9. Wijzigingen in en bij de installatie
- Wil je wijzigingen doorvoeren in het ontwerp en/of inhoud van je warmtepomp-systeem? Dit kan nog tot 14 dagen voor de datum van installatie. Dan kijken we samen of we het nog kunnen verwerken in de overeenkomst. Het kan zijn dat de prijs dan ook verandert.
- Zijn er omstandigheden, zoals niet-uitgevoerde voorbereidingen die nog uitgevoerd zouden worden, asbest, onvoldoende informatie of verandert de situatie na het uitvoeren van de schouw? Dan kan het gebeuren dat we niet kunnen starten. We bepalen dan samen wat er nodig is om de installatie wel uit te voeren, of wij dit kunnen doen en wat het effect is op de prijs. Komen we er niet uit of zijn we door jou niet in de gelegenheid gesteld om uiterlijk 8 weken na de eerste afgesproken installatiedatum uit te voeren? Dan kunnen we de overeenkomst ontbinden.
10. Geld
- Hebben wij alles volgens afspraak geïnstalleerd? Dan betaal je ons de prijs van de overeenkomst inclusief het bedrag bij mogelijke wijzigingen (zoals benoemd in artikel 9) en/of later overeengekomen extra’s.
- We vragen je elke factuur binnen 14 dagen na ontvangst te betalen. Betaal je ons niet op tijd? Dan mogen wij de wettelijke rente in rekening brengen. Eventueel met incassokosten erbij. Deze kunnen oplopen tot 15% van het bedrag dat je aan ons verschuldigd bent, met een minimum van € 40,-.
11. Overgang van eigendom en risico
- Na de installatie van je warmtepomp is deze voor jouw risico.
- Wij blijven eigenaar van de warmtepomp totdat jij de prijs van de overeenkomst naar ons hebt overgemaakt. Tot dat moment blijf je ons toegang geven tot de warmtepomp. Doe je dit niet, dan kunnen wij maatregelen nemen om het onbetaalde gedeelte van de prijs op te eisen of de warmtepomp weg te halen.
12. Vakbekwaamheid en garantie
- De garantietermijn op de installatie van je warmtepomp staat altijd vermeld op je offerte en is leidend. Onder deze installatiegarantie valt de werking van het gehele systeem. We zorgen er tijdens deze termijn voor dat je systeem werkt. Beloofd. Gaat er iets stuk binnen de termijn van de installatiegarantie en de fabrieks- en productgaranties? Dan zorgen we voor een passende oplossing.
- Is er iets mis? Ai! Laat het direct weten na ontdekking en we lossen het zo snel mogelijk voor je op. Let wel op dat onderstaande zaken niet binnen je installatiegarantie vallen en wij en/of onafhankelijke deskundigen dit beoordelen;
- schade ontstaan door gebreken/aanpassingen aan/in de meterkast;
- schade ontstaan door kortsluiting ongerelateerd aan de warmtepomp;
- schade ontstaan omdat je de instructies voor gebruik niet opvolgt;
- schade ontstaan door chemicaliën (o.a. schoonmaakmiddelen);
- schade ontstaan door achterstallig onderhoud aan de warmtepomp;
- schade ontstaan door (vorm)veranderingen van en aan de bouwkundige onder- of draagconstructie (zoals ook kan gebeuren bij verouderde daken);
- schade ontstaan door reparaties en/of veranderingen aan de warmtepomp die wij niet uitgevoerd hebben; brand- of andere schade die door een natuurlijke oorzaak of door mensen wordt veroorzaakt.
- We baseren onze offerte en berekening onder andere op omstandigheden waarop we geen invloed hebben en die we niet kunnen controleren, zoals de staat, isolatie en het aantal kubieke meters van de woning, tocht en luchtcirculatie in de woning of de afgiftecapaciteit van het verwarmingssysteem. Voor deze omstandigheden en andere informatie die je aan ons verstrekt, zijn wij niet verantwoordelijk. Er is daarom geen warmtegarantie van toepassing dat onze berekening of het systeem een passende oplossing is voor je warmtevraag, zoals het voorzien in een bepaald vermogen, warmte(behoefte) of temperatuur in de betreffende woning.
- Op de producten die wij gebruiken bij de installatie van de warmtepomp gelden verschillende fabrieks- en productgaranties. Deze kun je terugvinden in je offerte of opleverdocument. Let op: is de fabrieks- en productgarantie van één of meer producten binnen jouw warmtepomp-installatie korter dan de geldende installatiegarantietermijn? Dan is de garantietermijn van het product leidend.
- Vervangen of repareren we een product, dan blijft de originele garantietermijn van toepassing. Wij kunnen ook voorstellen om het product te vervangen door een refurbished product voor een snellere en duurzame oplossing. Het refurbished product is ten minste van dezelfde functionele kwaliteit als het te vervangen product.
- Wanneer wij, of een extern door ons ingeschakelde onafhankelijke deskundige, constateren dat de problemen ontstaan door een reden die niet onder de installatiegarantie valt, kunnen we voorstellen om dit voor je op te lossen. Daar kunnen we dan kosten voor in rekening brengen.
- Gaat er na je installatiegarantietermijn iets stuk? Dan staan we nog steeds voor je klaar. We brengen daar wel kosten voor in rekening, zoals voorrijkosten en vervangingskosten. Neem contact met ons op voor een indicatie van deze kosten.
- Laat je werkzaamheden uitvoeren door derden of ga je zelf aanpassingen doen en beïnvloedt dat je warmtepomp, bijvoorbeeld door werkzaamheden op het dak of in de meterkast? Dan vervalt je installatiegarantie, tenzij we van tevoren op de hoogte hiervan waren en hier akkoord op hebben gegeven.
- Bij het niet-(optimaal-)functioneren van een warmtepomp zal Coolblue Energie niet met terugwerkende kracht compenseren voor het eventuele verlies in opbrengst dat is opgetreden.
13. Overmacht
Overmacht is elke omstandigheid buiten onze wil en controle waardoor we onze beloftes naar jou toe niet kunnen waarmaken. Bij overmacht brengen we je zo snel mogelijk op de hoogte. Zodra deze overmachtsituatie voorbij is, lossen we onze beloftes in. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld brand, overstroming, alien invasions, zwaar weer, pandemie, explosie(s), oorlog, terreur, sociale conflicten, handelsgeschillen en optreden van de (centrale) overheid, een overheidsorgaan of een supranationale organisatie.
14. Verwerking persoonsgegevens
We hebben jouw gegevens nodig om de warmtepomp op de juiste locatie te plaatsen. Deze gegevens kunnen we dus opslaan en gebruiken. Het kan gebeuren dat we deze gegevens doorgeven aan een externe partij zodat deze weet waar hij moet zijn. We verwerken de gegevens enkel voor de uitvoering van de overeenkomst en de installatie. Met je akkoord op de offerte ga je ook akkoord met onze privacyverklaring, die je kunt nalezen op www.coolblue.nl/privacy.
15. Onderhoud
- Een warmtepomp is onderhoudsvriendelijk. Gedurende het proces van aankoop tot installatie informeren we je over het onderhoud.
- Je bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van je warmtepomp na installatie. Wel kunnen we afspreken dat wij je helpen bij het onderhoud, bijvoorbeeld met een onderhoudscontract. Is je warmtepomp aan onderhoud toe en heb je (nog) geen onderhoudscontract? Neem dan contact met ons op.
16. Geschillen
- Ben je het niet eens met onze manier van werken of heb je een andere vorm van klacht? Laat het ons weten. We kijken dan samen naar een passende oplossing.
- Vind je dat wij schade hebben toegebracht aan jouw eigendommen? Dan laten we dit graag beoordelen door een onafhankelijke deskundige die niet tijdens de installatie aanwezig is geweest. We vragen je ons dan toegang te geven tot de locatie, zodat de deskundige het onderzoek goed kan uitvoeren. Alle bevindingen worden met je gedeeld. De kosten van het onderzoek betalen wij. We kunnen deze kosten wel in rekening brengen als de klacht ongegrond is, bijvoorbeeld omdat de schade geen verband houdt met de installatie of als de schade zo klein is dat dit naar redelijkheid niet te rechtvaardigen is. Denk aan een krasje op de onderkant van je trapleuning. We ontbinden dan de overeenkomst en storten de aanbetaling die je eventueel al gedaan hebt binnen 14 dagen terug en/of halen we je warmtepomp weer van je (dak)constructie.
- Alle geschillen voortvloeiend uit de overeenkomst zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de rechtbank Midden-Nederland, locatie Utrecht.
17. Algemene bepalingen
- Je rechten en plichten vanuit de overeenkomst zijn niet overdraagbaar naar anderen zonder dat we dit samen hebben afgesproken.
- We mogen onze rechten en plichten vanuit de overeenkomst gedeeltelijk of geheel overdragen aan een ander, zonder dat dit afbreuk doet aan jouw rechten vanuit de overeenkomst.
- De overeenkomst wordt beheerst door het Nederlands recht.
- Staat er iets in de offerte wat niet overeenkomt met deze voorwaarden? Dan kun je ervan uitgaan dat wat in deze voorwaarden staat klopt. Uitzonderingen op die regel zijn de betaalvoorwaarden en de installatiegarantie-termijn die in de offerte staan of als uitdrukkelijk is opgenomen dat het een afwijking van deze voorwaarden betreft.
Servicecontracten
De volgende bepalingen zijn aanvullend van toepassing wanneer je een servicecontract bij ons hebt voor je warmtepomp.
18. Algemene bepalingen servicecontract warmtepomp
- Het servicecontract geldt alleen voor een warmtepomp die je via Coolblue Energie hebt gekocht en die door Coolblue Energie is geïnstalleerd.
- De installatiegarantie wordt bij het afsluiten van een servicecontract verlengd tot maximaal 5 jaar. Indien het servicecontract eindigt, eindigt ook de garantie automatisch op de einddatum van het servicecontract.
- Het servicecontract is gekoppeld aan jouw warmtepomp. Wanneer je verhuist, kan de nieuwe bewoner contact met ons opnemen om het servicecontract over te nemen.
19. Looptijd en opzegging van het servicecontract
- De looptijd van het servicecontract is minimaal 1 jaar. Het servicecontract wordt na het eerste jaar behoudens opzegging automatisch verlengd voor periodes van telkens 1 jaar.
- Het servicecontract heeft een maximale looptijd van 10 jaar en eindigt na het verstrijken van deze looptijd automatisch.
- Na het eerste jaar kan je het servicecontract op ieder moment schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
20. Vergoeding en betaling
- De vergoeding voor het servicecontract staat in jouw aanbod en deze vergoeding brengen we jaarlijks vooruit in rekening.
- De vergoeding voor het servicecontract moet binnen de afgesproken betalingstermijn zijn voldaan. Wanneer je de vergoeding voor het servicecontract niet hebt betaald, is het servicecontract niet van toepassing tot wij volledige betaling hebben ontvangen en vervalt de verlengde installatiegarantie.
21. Niet inbegrepen in het servicecontract
- De volgende werkzaamheden en kosten vallen in ieder geval buiten het servicecontract:
- Kosten voor materieel om bij de buitenunit te komen;
- Voorrijdkosten en het uurloon van onze werknemers, wanneer de werkzaamheden buiten de garantie vallen;
- Onderhoudswerkzaamheden aan je warmtepomp.